به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آذرباخیش»، شهرستان خوی بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان آذربایجان غربی پس از مرکز استان است، این شهرستان با وسعتی بالغ بر پنج هزار و ۵۴۸ کیلومترمربع در شمال غربی‌ترین نقطه ایران و آذربایجان و در مرز کشور ترکیه واقع شده است.

این شهرستان در دشتی وسیع و محصور در بین کوه‌های سر به فلک کشیده واقع شده و به همین جهت نیز به خوی چوخورو مشهور شده است و از لحاظ مناطق روستایی این شهرستان دارای ۲۱۱ روستا است.

وجود سطح بالایی از تولیدات کشاورزی و فراهم بودن شرایط اقلیمی برای توسعه بیشتر آنها، لزوم توسعه صنایع تبدیلی و فراوری را در این شهرستان چندین برابر کرده است. بازار فروش یکی از فاکتورهای اصلی برای کار در زمینه صنایع تبدیلی و فراوری است که باتوجه‌به جمعیت بالای شهرستان و استان، نزدیکی به کشور ترکیه و عراق و سهولت ارسال انواع محصولات به‌صورت خام به سایر نقاط کشور، این مسئله تا حد زیادی در این شهرستان حل شده است. در واقع توسعه و ایجاد این صنایع، باعث افزایش سود و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتری خواهد شد، همچنین انگیزه افراد و تولیدکنندگان فعال در هرکدام از حوزه‌ها را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تحت شعاع قرار می‌دهد.

لزوم بهره‌گیری از روش‌های جدید پرورش دام برای بالارفتن میزان بهره‌وری

علی‌اصغر امینی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خوی ضمن تأکید بر اینکه، دامداری و دامپروری یکی از عرصه‌های حائز اهمیت و تأثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: این بخش از فعالیت‌ها بسیار حائز اهمیت است، چون از یک سو ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم دارد، همچنین به دلیل سهم ویژه محصولات دامی در سبد غذایی خانوارها، بستر مناسبی برای تولید، کارآفرینی و اشتغال به شمار می‌رود.

وی بر لزوم بهره‌گیری از روش‌های جدید پرورش دام برای بالارفتن میزان بهره‌وری، اهتمام برای اصلاح نژاد، بهبود و تقویت تغذیه دام‌ها، ثبت مشخصات در رکوردگیری گاوهای شیری باهدف شناسایی دام‌های برتر، کاهش واردات گوشت، پرداخت تسهیلات ارزان به بهره‌برداران تأکید کرد و گفت: چنانچه این سری اقدامات موردتوجه قرار گیرد و از توانمندی‌های کارشناسان این عرصه استفاده شود، می‌توان اقدامات سودآوری را در عرصه دامپروری آغاز کرد.

امینی بر لزوم تبیین نقش روستا و کشاورزان در توسعه کشور و تأمین امنیت غذایی تأکید کرد و گفت: در این صورت می‌توان در زمینه جلب تعامل و هم‌افزایی گام‌های بلندی برداشت چرا که رونق این حرفه در نهایت اشتغال‌زایی و افزایش تولید سالم و باکیفیت را به دنبال دارد که این موضوع نیز سهم مهمی در چرخه اقتصاد کشور و سلامت جامعه ایفا خواهد کرد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی خوی تصریح کرد: دامداری به‌عنوان فعالیتی اقتصادی و سودده یکی از حوزه‌های مهم مرتبط با بخش کشاورزی بوده که در سطح گسترده‌ای در شهرستان خوی انجام می‌شود و در نتیجه انجام این حرفه، سود اقتصادی خوبی نیز کسب شده است، از آن جایی که حوزه دامداری با یکی از مهم‌ترین نیازها، یعنی نیاز به منابع غذایی و خصوصاً منابع پروتئینی مرتبط است توجه به آن امری پر اهمیت و ضروری است و فعالیت در این حوزه شغلی و افزایش بهره‌وری در آن، می‌تواند از راهکارهای افزایش اشتغال باشد و عاملی برای توسعه صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی محسوب شود.

وی افزود: پرورش انواع دام‌های سبک‌وسنگین مانند گوسفند و گاو از دیگر فعالیت‌های اقتصادی در حوزه دامداری است که در سطح شهرستان رونق دارد. در شهرستان خوی پرورش گوسفند نسبت به سایر دام‌ها، بیشتر موردتوجه دامداران قرار گرفته؛ زیرا توان گوسفند برای تحمل اقلیم‌های متفاوت بیشتر بوده و نیز جیره غذایی کمتر و در نتیجه هزینه کمتری جهت پرورش و نگهداری نیاز دارد. تمامی فرآورده‌های دامی مانند گوشت، شیر، ماست، کره، و حتی پشم و پوست این دام پرکاربرد بوده و فروش این فرآورده‌ها در تمامی روزهای سال انجام می‌شود. از طرفی قیمت گوشت گوسفند بالا است و به‌علاوه اجزای گوسفند مانند دل، قلوه، جگر، سیرابی، کله‌پاچه و خورش گوشت نیز قابل‌فروش هستند.

شهرستان خوی دارای ۹۰ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت است

جبرائیل قلی‌پور رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خوی اظهار داشت: شهرستان خوی دارای ۹۰ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت است که ۷۰ هزار هکتار آن در حال کشت و ۲۰ هزار هکتار در حال آیش است که جمعیت روبه‌رشد شهرستان، وجود مراتع سرسبز، آب‌وهوای مناسب و مهارت افراد در این حیطه از جمله دلایلی است که باعث شده تا دامداری در این شهرستان رونق مطلوبی داشته باشد و همچنان نیز برای توسعه آن ظرفیت مناسبی وجود داشته باشد.

قلی‌پور با اشاره به واحد کارخانه خوراک دام طیور شهرستان خوی که سالیانه ۱۴ هزار تن خوراک دام طیور تولید می‌کند گفت: پرورش طیور یکی از مشاغل سخت و پرکاری است که به دلیل نیاز شهرستان به منابع غذایی، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سود سرشاری نیز دارد و در حوزه طیور، پرورش مرغ گوشتی در بسیاری از واحدهای شهرستان انجام می‌شود به‌طوری‌که به گفته کارشناسان، علاوه بر تأمین نیاز شهرستان، می‌توان مازاد آن را به سایر نقاط استان و یا خارج از استان نیز ارسال نمود البته با افزایش روزافزون جمعیت و تأمین نیازهای مردم شهرستان، ایجاب می‌کند در زمینه پرورش مرغ گوشتی فعالیت شود. در حال حاضر واحدهایی به‌صورت صنعتی و نیمه‌صنعتی در سطح شهرستان به پرورش مرغ که عمدتاً نیز گوشتی هستند، مشغول بوده و نیاز شهرستان و استان در این زمینه را برطرف کرده‌اند.

شهرستان خوی مستعد برای پرورش دام، طیور و ماکیان است

کریم علی‌نژاد فرماندار خوی با تشریح عملکرد بخش کشاورزی و حوزه دامی شهرستان خوی اظهار داشت: این شهرستان باتوجه‌به داشتن بافت روستایی و مرزی و همچنین دارابودن آب‌وهوای کوهستانی زمینه مستعدی برای پرورش دام، طیور و ماکیان دارد که می‌تواند از لحاظ اقتصادی و اشتغال‌زایی هر چه به سمت صنعتی‌شدن برود آورد بسیار خوبی و قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد البته باید گفت کارهای زیادی در این زمینه شده و اما می‌طلبد که گام‌های فراتری در حمایت از دامداران این شهرستان برداشته شود.

وی با بیان اینکه گاوهای پرورشی منطقه از نژادهای با عملکرد بالا و پربازده نظیر هلشتاین و سمینتال هستند گفت: در شهرستان خوی دام‌های سنگین توسط اداره دامپزشکی بیشتر در راستای افزایش بازدهی دام‌های سنگین اصلاح نژاد صورت‌گرفته که این خود بهترین روش در راستای افزایش درآمد اقتصادی برای دامداران و شهرستان شده است و بخش دیگری از دامداران که این اصلاح نژاد را هنوز انجام نداده‌اند بهتر است با توصیه‌های اداره دامپزشکی و کلاس‌های آموزشی دامداران عزیز باقی‌مانده این کار را انجام دهند.

فرماندار خوی به پرورش شتر در خوی اشاره و افزود: در حال حاضر در یکی از روستاهای شهرستان خوی پرورش شتر انجام می‌شود و پرورش شتر نسبت به سایر دام‌ها مزیت‌هایی مانند قابلیت سازگاری با شرایط سخت محیطی مناطق خشک و نیمه‌خشک، تحمل گرما، کم‌آبی و کیفیت پایین علوفه و مقاومت نسبی در مقابل امراض و عوامل بیماری‌زا دارد. همچنین شتر در مقایسه با سایر دام‌های اهلی علوفه را با قابلیت هضم بالا و بازده بیشتری استفاده می‌کند و قادر است از انواع خاص گیاهان مرتعی (خشبی، خاردار و تیغ‌دار) به میزانی استفاده نماید که سایر دام‌ها قادر به استفاده از آن نیستند، از دیگر فواید پرورش شتر، حداقلِ نیاز به تأسیسات، تجهیزات و امکانات پرورش و نگهداری و در نتیجه کمترین نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین را در مقایسه با سایر دام‌ها دارد.

وی ادامه داد: در صورت توسعه پرورش و نگهداری شتر در سطح منطقه، می‌توان در زمینه‌های مختلف فراوری محصولات به‌دست‌آمده از این حیوان پرسود، مانند روغن اقدام کرد، در فهرست مزیت‌سنجی به بسته‌بندی بلغور و حبوبات نیز اشاره شده است، بلغور و حبوبات به علت مصرف دائمی در طول سال، همواره بازار عرضه و فروش مناسبی داشته و به‌عنوان کسب‌وکاری پر سود و منفعت مورد پیشنهاد است.

فرماندار خوی یادآور شد: در این شهرستان یک بازار مخصوص دام وجود دارد؛ اما برای محصولات دامی بازاری اختصاصی وجود ندارد و می‌طلبد برای ایجاد واحدی در این زمینه و همچنین ایجاد بازار فروش را به‌خوبی بررسی کرد.

علی‌نژاد گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، مزیت زیادی برای پرورش انواع طیور و ماکیان مانند بوقلمون در خوی وجود ندارد و حتی برای پرورش کبک و بلدرچین مجوزی داده نمی‌شود؛ اما بااین‌حال در فهرست مزیت‌سنجی، به پرورش بوقلمون برای مصرف گوشت و تخم آن اشاره شده است که در این زمینه بررسی و ارزیابی دقیق اصول علمی و عملی پرورش و همین‌طور نیازسنجی بازار جهت کسب سود و درآمد الزامی است.

وی افزود: در حال حاضر چندین واحد برای جمع‌آوری شیر در سطح شهرستان مشغول به فعالیت هستند. همچنین یک کشتارگاه مخصوص دام و طیور نیز در سطح شهرستان فعال است؛ لذا به نظر می‌رسد افزایش ظرفیت و توسعه بیشتر چنین واحدهایی در شرایط فعلی مقرون‌به‌صرفه نباشد، از طرفی این واحدها برای ایجاد به سرمایه اولیه زیاد نیاز دارند و با ایجاد چند واحد محدود نیز به اشباع و حالت رقابت می‌رسد؛ لذا قبل از هراقدامی باید شرایط بازار آنها را به‌دقت مورد بررسی قرارداد.

انتهای خبر/