به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «آذرباخیش»، باید گفت امروزه کسب‌وکارهای خانگی به‌عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شوند. قابلیت انجام این نوع کسب‌وکار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن‌ها می‌شود که از جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب‌وذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استادشاگردی بین اعضاء خانواده اشاره نمود.

دنیای امروزی کسب‌وکار و تولید شغل متفاوت شده است و دیگر به‌جای اینکه در یک محل کار یا اداره و به دستور یک مدیر یک کالا تولید کنید تمام شده است. هم اکنون شما می‌توانید در خانه خود با تولید کارهای هنر اقدام به کسب در آمد کنید. با انجام این کار شما بدون نیاز به رفت‌وآمد به محل کار، ارتباط مستقیم با مشتری و ترافیک و خیابان‌های شلوغ و مدیر بداخلاق می‌توانید به هدفتان دست بیابید. ضمن اینکه کاری که در حال حاضر انجام می‌دهید باروحیه و ذهن شما سازگاری داشته و یک منبع درآمد بسیار عالی برای شما خواهد بود.

صندوق کارآفرینی از کسب‌وکارهای کوچک حمایت می‌کند

فریدون حسن‌پور رئیس صندوق کارآفرینی امید شهرستان خوی با اشاره به دلایل راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایلی چه کسب‌وکارهای کوچک را پراهمیت می‌کند ارتباط نزدیک و دوستانه صاحبان کسب‌وکار با مشتریان همسایگان و دوستان آن‌هاست و اگر دوران همه‌گیری کرونا و محدودیت‌ها و قرنطینه‌های مرتبط با آن را به یادآورید، بسیاری از افراد تلاش می‌کردند به‌جای خرید از فروشگاه‌های زنجیرهای بزرگ، با خرید از کسب‌وکارهای محلی از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه صندوق کارآفرینی از کسب‌وکارهای کوچک حمایت می‌کند ادامه داد: یک کسب‌وکار خود مسیری برای کمک به بسیاری از افراد به‌خصوص اقلیت‌ها و زن‌ها است تا وارد جریان اصلی اقتصادی شوند. ما بهبود قابل‌توجهی در اقلیت‌ها و زن‌هایی که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک هستند در طی زمان مشاهده کرده‌ایم.

حسن‌پور افزود: در سال‌های اخیر دولت برای حمایت از مشاغل خانگی اعتبارات بسیار خوبی را در نظر گرفته است و تسهیلات ویژه‌ای جهت توسعه و راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

امکان کار و درآمدزایی از طریق صنایع‌دستی در خانه وجود دارد

حمید ولی‌زاده رئیس اداره امور عشایری شهرستان خوی با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به قشر تولیدکننده عشایری در کشور گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ کارگاه صنایع‌دستی عشایر در شهرستان خوی فعال است که از این تعداد نزدیک به ۱۵۰ مورد فقط در سال جاری ایجاد کرده‌ایم و در این کارگاه‌ها، ۹ هزار و ۸۰۰ نفر در زمینه‌های مختلف گلیم‌بافی، قالی‌بافی، چرم‌دوزی و دوخت لباس‌های پشمی فعالیت دارند.

وی به صنایع تولیدی در نزد عشایر اشاره و گفت: امکان کار و درآمدزایی از طریق صنایع‌دستی در خانه وجود دارد و این مهم را عشایر عزیز باتوجه‌به حفظ سنت‌ها و فرهنگ اصیل ایرانی در تولید صنایع‌دستی حفظ کرده‌اند و از جمله صنایع‌دستی که عشایر عزیز تولید می‌کنند گلیم‌بافی، سفالگری، معرق‌کاری. منبت‌کاری با چوب، چرم‌دوزی، دوخت لباس‌های سنتی و سراجی از جمله صنایع‌دستی فعال در عشایر خوی هست و البته باید گفت برخی هنرها به سرمایه زیادی نیاز ندارد و امکان انجام آنها به‌عنوان شغل دوم وجود دارد.

یکی از معروف‌ترین صنایع‌دستی پر درآمد، فرش‌بافی است

افراسیاب گراوند رئیس اداره میراث‌فرهنگی خوی با اشاره به صنعت سنتی فرش‌بافی در خوی اظهار داشت: یکی از معروف‌ترین صنایع‌دستی پر درآمد، فرش‌بافی است که در جهان هم شهرت زیادی دارد و در مقابل زحمت و وقتی که برای این کار می‌گذارید، می‌توانید درآمد قابل‌توجهی کسب کنید.

وی با بیان اینکه در شهرستان خوی بیش از ۵۰۰ نفر کارآفرین رشته‌های مختلف صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند گفت: طی سال گذشته برای توسعه هنر صنایع‌دستی و توانمندسازی هنرمندان این حوزه بیش از ۴۵ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان و کارآفرینان صنایع‌دستی خوی پرداخت شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی خوی افزود: رشته قالیبافی مهم‌ترین هنر صنعت در شهرستان خوی است که بافت و خلق قالی با نقش ریز ماهی توسط هنرمندان این رشته اینک از یک شهرت جهانی برخوردار است و طی گزارش‌های آماری سه هزار بافنده و فعال صنایع‌دستی در این شهرستان وجود دارد که اکثر آنها بنا به نیاز خانواده و تعدادی نیز برای سرگرمی اقدام به تولید بافتنی‌های سنتی کلاه کرکی و پشمی، شال و جوراب پشم می‌کنند.

عمده صادرات صنایع‌دستی خوی به کشورهای خارجی را فرش ماهی است

وی اظهار کرد: عمده صادرات صنایع‌دستی خوی به کشورهای خارجی را فرش ماهی، بافتنی‌های سنتی به‌خصوص کلاه کرکی و زین چرمی اسب تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات صنایع‌دستی خوی گفت: نبود پایانه تخصصی صادرات در پایانه مرزی و عدم آگاهی و آموزش هنرمندان در خصوص صادرات از جمله مشکلات در این حوزه است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی افزود: دراین‌بین در روستای بدل‌آباد بخش مرکزی ۲۵۰ نفر فعال در حوزه تولید بافتنی‌های سنتی شناسایی شده که کارت شناسایی صنایع‌دستی برای آنها صادر شده است.

گراوند عمده صنایع‌دستی شهرستان خوی تابلوفرش، قالی‌بافی، پارچه‌بافی، نمدبافی و جاجیم‌بافی عنوان و اضافه کرد: تولید سالانه ۱۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف توسط قالیبافان هنرمند خوی بافته می‌شود که هر تاروپود آن نشانه زیبای، هنر و تلاش این مردمان است که سال گذشته به‌منظور حمایت از این رشته برای ۱۰۰ نفر از فعالان این حوزه وام ۵۰ میلیون‌ریالی از منابع کارگروه اشتغال روستایی این شهرستان اختصاص یافت.

دولت‌ها از کسب‌وکارهای کوچک‌تر حمایت می‌کنند

رضا عبدالله‌زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی گفت: چیزی که بسیار اهمیت دارد حمایتی است که دولت‌ها از کسب‌وکارهای کوچک‌تر می‌کنند تا بتوانند در فضای مناسب‌تری به رقابت و رشد ادامه دهند مزیت اصلی این فرصت‌های شغلی نوآوری‌های هستند و قطعاً رشد یک کسب‌وکار کوچک به رشد اقتصادی در ابعاد محلی و ملی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد خوی در راستای شعار سال در اردیبهشت‌ماه بازارچه فرهنگی باهدف شناسایی ایده‌ها، جذب و حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاق فرهنگی و زمینه‌سازی برای اشتغال دانشجویان، تسهیلگری و رفع موانع از ظرفیت‌های درحال‌توسعه و رشد صنایع خلاقانه فرهنگ بنیان در این واحد برپا شد.

یکی از صنایع‌دستی رایج در شهر خوی، بافت تابلوفرش است

رئیس دانشگاه آزاد خوی افزود: دانشگاه آزاد خوی با همکاری ادارات مربوطه همچون صندوق کارآفرینی و سازمان فنی و حرفه‌ای؛ دانشجویان رشته‌های فنی و علاقه‌مند به کسب‌وکار کوچک و خانگی را شناسایی و علاوه بر آموزش‌های لازم در واحدهای درسی به‌صورت عملی نیز به حرفه‌آموزی و توسعه کسب‌وکارهای کوچک برای دانشجویان گام‌های مؤثری را برداشته است و امیدواریم این رویکرد با توسعه همراه بوده و اشتغال‌زایی با مشارکت خود را فراهم کند.

عبدالله‌زاده با یادآوری قدمت صنایع‌دستی در خوی گفت: صنایع‌دستی این شهر شامل تابلوفرش، قالی‌بافی، پارچه‌بافی، نمدبافی و جاجیم‌بافی است که یکی از صنایع‌دستی رایج در شهر خوی، بافت تابلوفرش است و این حرفه مدت‌ها است که در خوی رایج است و در فرش‌فروشی‌های این شهر تابلوفرش‌هایی زیبا با تنوع بالا فروخته می‌شود و همان‌طور که شاهد هستیم تابلوفرش‌های خوی کیفیت بالایی دارند و امروز به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی خوی شناخته می‌شود.

انتهای خبر/