جت‌الاسلام‌والمسلمین حجت قاسم‌خانی امام‌جمعه شهرستان خوی در گفتگو با خبرنگار خبری تحلیلی «آذرباخیش» با بیان این که دقت کنیم که رأی ما، به‌مثابه سکه، دو رو دارد روی ایجابی و روی سلبی اظهار داشت: رأی‌دادن ما به یک نفر، نه به غیر او نیز هست؛ رأی نه به کسی که ناصالحش می‌دانیم و متأسفانه بسیاری از ما، از روی دوم رأی خود، یعنی روی سلبی رأی «نه» غافلیم و به این نکته توجه نمی‌کنیم که باید همان اندازه که تلاش می‌کنیم اصلح رأی بیاورد، باید مراقبت کنیم ناصالح هم رأی نیاورد.

وی به بیان جمله مرحوم آیت‌الله علامه مصباح یزدی: «معرفی اصلحی که امکان رأی‌آوری آن فراهم نیست، کار لغوی است» گفت: از لحاظ عقلی نیز انتخاب بین بد و بدتر، یک اصل است و عاقل، فقط آن نیست که خوب را از بد تشخیص دهد؛ عاقل، کسى است که از میان دو بد، آن را که ضررش کمتر است، بشناسد نیز مطرح است.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی ادامه داد: باید به هر دو جنبه ایجابی و سلبی رأی‌مان توجه داشته باشیم و به همان اندازه که تلاش می‌کنیم اصلح رأی بیاورد، باید مراقبت کنیم ناصالح هم رأی نیاورد و به‌طورکلی جبهه انقلاب همواره باید در میدان انتخابات، دو راهبرد ایجابی (تحققی) و سلبی (صیانتی) را هم‌زمان در مورد راهبرد مشارکت حداکثری و راهبرد پیروزی جریان و تفکر انقلابی را مدنظر داشته باشیم.

امام‌جمعه خوی با اشاره به برکات شهدای خدمت برای ایران اسلامی افزود: یکی از برکات شهادت این شهید والامقام و کم‌نظیر یا بی‌نظیر این بود که نقاب‌ها از نفاق کنار زده شد مردم فهمیدند خط امام کجاست.

وی یادآور شد: انتخابات حماسه حضور مردم، معجزه حضور مردم، بن‌بست شکن و افق گشا است و رهبر انقلاب، تحقق این حماسه را با دو شرط بارهاوبارها بیان کرده‌اند اول؛ مشارکت بالا دوم؛ انتخاب خوب.

این مقام دینی گفت: نکته‌ای که جای تذکر دارد این است که بالاخره انتخابات، یعنی تخییر مردم در انتخابِ یک طرف از بین رقبای انتخاباتی و اعطای قدرت به منتخب خود. در واقع انتخابات مسابقه است؛ در مسابقه، همه تلاش می‌کنند برنده بشوند و جلو بیفتند؛ بنابراین در ذات انتخابات، دوقطبی نهفته است و اساساً بدون دوقطبی، انتخابات واقعی متصور نیست. اما در انتخابات باید مصادیق دوقطبی مقبول و دوقطبی جعلی مشخص شود.

وی با تبیین این مطلب که در مقابل این دوقطبی‌های حقیقی، دوقطبی‌های غلط وجود دارد گفت: پدیده دوقطبی‌سازی از عملیات روانی پیچیده جبهه دشمن باهدف تأثیرگذاری و ایجاد انحراف در فکر و اندیشه، محاسبات، اراده و تصمیم، مواضع و رفتار ما است و ترفند دوقطبی‌سازی، ترفندی دیرینه است که قدمتش به تاریخ دوقطبی‌سازی «شیعه و سنی» و «عرب و عجم» در صدر اسلام می‌رسد. دوقطبی‌سازی هنوز از راهبردهای اساسی دشمنان برای مشغول کردن کشورهای اسلامی به جنگ‌های نیابتی و ایجاد زمینه برای ورود و دخالت در امور کشورهای اسلامی و تأمین امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و… است.

امام‌جمعه خوی با بیان اینکه آنچه جای نگرانی دارد افتادن در دام دوقطبی‌های کاذب است ادامه داد: آنچه جای تأمل و نگرانی دارد این است که مردم به‌جای اینکه به شاخصه‌ها، برنامه‌ها و توانمندی‌ها، شخصیت‌ها و اندیشه‌ها توجه کنند و طبق معیار انتخاب کنند؛ گرفتار دام دوقطبی بشوند و آن فردی را انتخاب کنند که دوقطبی القا می‌کند؛ مثلاً چون این نامزد از حزب من است از قوم من است پس منتخب من است و لو شاخصه‌های لازم را نداشته باشد اصلاً به شاخصه‌ها در دوقطبی‌سازی‌ها توجه نمی‌شود.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی به اهمیت مشارکت بالا در انتخابات اشاره و اظهار داشت: قطعاً مشارکت حداکثری مهم‌ترین اولویت انتخابات در نظام مردم‌سالاری دینی است و این که چه کسی انتخاب می‌شود قطعاً و حتماً بسیار مهم است؛ اما اگر بهترین شخص با رأی کم انتخاب شود، برای نظام اسلامی خوب نیست.

وی با یادآوری این مطلب که برگزاری انتخابات با‌شکوه و پرشور با حضور مردم، یکی از جلوه‌های اثرگذار نمایش همبستگی ملی است گفت: از برکات مشارکت بالا فوائدی فراوانی نصیب همه مردم می‌شود که به برخی از آنها تولید اقتدار ملی، تقویت مقبولیت نظام، ارتقای ثبات سیاسی در کشور، افزایش همبستگی و وحدت ملی کاهش آسیب‌پذیری ارکان نظام تصمیم‌گیری و اجرایی، افزایش بازدارندگی نرم و دفع تهدیدها، تقویت موقعیت و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان است.

انتهای خبر/