به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آذرباخیش» شهرستان خوی دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان آذربایجان غربی و از قدیمی‌ترین مراکز تمدن در شمال غرب ایران به شمار می‌رود.

شهرستان خوی ۶ شهر و ۲۱۰ روستا با جمعیت بیش از ۴۰۰ هزار نفر دارد و تأمین آب شهرستان تماماً از منابع آب زیر زمینی است و نیاز آبی شهرستان دو هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه است.
تأمین آب شهرستان خوی از ۱۰۲ حلقه چاه و ۵۳ دهنه چشمه انجام می‌شود که متأسفانه تابه‌حال تأمین آب پایدار شهرستان از آب‌های سطح انجام نشده است و منتظر انتقال آب شرب از سد آغ چای است.

کمبود منابع آبی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و زنگ خطر کمبود این نعمت ارزشمند، پیش‌ترها به صدا درآمده است، بنابراین برای تداوم استفاده از این نعمت الهی و حفظ آن برای آیندگان ضروری است در مدیریت مصرف این مایه حیات بیشتر از گذشته کوشا باشیم.

وضعیت آب‌های زیرزمینی این شهرستان شرایط نامطلوبی دارد و کمبود آب شرب به وضعیتی رسیده که در صورت تداوم وضع موجود مصرف، با چالش جدی روبرو خواهد شد.
در مورد چالش‌های تأمین آب شهرستان باید گفت تأمین آب در فصل گرما باتوجه‌به افزایش دمای هوا، زلزله‌های مکرر اخیر و مصرف مشترکین و ساخت سازها در نقطه سربه‌سر قرار دارد و کارکرد تمام چاه‌های عمیق در زمان اوج مصرف جوابگوی مصرف مشترکین نیست و تأمین آب شهرستان از منابع آب‌های سطحی نیاز به زمان بیشتری دارد.

در چند سال اخیر مسئولین مختلف از فرسودگی خطوط انتقال آب، خالی‌شدن سفره‌های آب زیرزمینی و انتقال آب رودخانه‌های منطقه به تبریز از دلایل شدت‌گرفتن بحران آب در این شهر خبر داده بودند.

با تمهیدات شرکت آبفای خوی تنش آبی در خوی را کنترل خواهیم کرد

 

یدالله سلطانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی برای این چالش‌ها تمهیداتی اندیشه است که شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

مدیرعامل شرکت آبفای خوی با بیان اینکه ۱۳۷ روستا در خوی تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار دارند گفت: برنامه‌های کوتاه‌مدت این شرکت شامل تکمیل و راه‌اندازی مخزن ۵ هزارمترمکعبی شهرک ولیعصر، تکمیل و اجرای مخازن در دست اجرای توسط سازمان مدیریت منابع آب با مجموع ۲ باب به ظرفیت ۱۵ هزار مترمکعب، تهیه زمین و مطالعات مخزن ۵ هزارمترمکعبی در سه شهر خوی حفر و راه‌اندازی یک حلقه چاه که تا آخر خرداد در مدار بهره‌برداری خواهد گرفت.

وی همچنین به مطالعه و اخذ پروانه چهار حلقه چاه که تا آخر سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

سلطانی از پیگیری تأمین و تخصیص اعتبار برای ۳۰ روستای اولویت‌دار دارای مشکل کم‌آبی از محل تنش آبی برای سال ۱۴۰۲ خبر داد و تصریح کرد: ۱۸ پروژه عمرانی استان در روستاهای شهرستان با مبلغ ۶۷۰ میلیارد ریال در حال اجرا هستند که ان شاالله بخش زیادی از این پروژه‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

سلطانی مطالعه و حفر چاه فلمن در مسیر رودخانه قطور با دبی ۵۰۰ لیتر در ثانیه را از برنامه‌های میان‌مدت شرکت برای تأمین آب شرب شهرستان اعلام کرد و افزود: تأمین آب شرب شهرستان از آب‌های سطحی (سد آغچای یا الند) برنامه بلندمدت این شرکت است که باهمت مسئولان ان اشاالله به سرانجام خواهد رسید.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوی گفت: ۶۲ روستا در معرض تنش آبی است و برای فصل گرم با تمهیدات صورت‌گرفته مشکلی دراین‌خصوص نخواهیم داشت.

یدالله سلطانی با بیان اینکه ۲۹ پروژه شهری و روستایی برای تأمین آب شرب در سطح شهرستان در دست اجراست، تصریح کرد: ۷۸ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های شهری و ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار نیز برای اجرای پروژه‌های روستایی در بخش تأمین آب شرب در نظر گرفته شده است.

وی از بهره‌برداری پروژه آب شرب شهر قطور در شهریور سال جاری خبر داد و گفت: مردم قطور به‌خاطر قطعی و افت فشار آب در مشکل جدی بودند که با اختصاص ۱۸ میلیارد تومان اعتبار این پروژه به مراحل نهایی‌اش نزدیک شده است.

این مقام مسئول از فرسوده بودن ۱۰۰ کیلومتر از شبکه آبیاری خوی خبر داد و گفت: زلزله خوی نیز به شبکه آبیاری خوی صدماتی زد؛ اما با بسیج تمام امکانات و نیروها و کار جهادی یک منزل را بدون آب نگذاشتیم و در زلزله سال گذشته به‌تمامی کمپ‌های زلزله‌زدگان آبرسانی کردیم.

علاوه بر فرهنگ‌سازی مصرف؛ اقدامات لازم برای عبور از تنش آبی انجام شود

 

کریم علی‌نژاد فرماندار خوی در تشریح وضعیت آب شرب شهرستان خوی در گفتگو با حرف رک اظهار کرد: باتوجه‌به خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها سطح ایستایی آب‌های زیر زمینی کاهش‌یافته است و با عنایت به اینکه آب شرب شهرستان خوی از آب‌های سطحی تأمین می‌شود باید تأمین آب خوی از یک منبع پایدار مانند سد در برنامه‌ها قرار گیرد تا مشکلی در تأمین آب شرب نداشته باشیم.

فرماندار خوی به افزایش جمعیت شهرستان خوی نیز اشاره کرد و افزود: باتوجه‌به افزایش جمعیت منابع آبی ما افزایش پیدا نکرده و حتی با کاهش آبدهی چاه‌ها مواجه شده‌ایم و همچنین عدم وجود فاضلاب در نقاط مختلف شهری یکی دیگر از مشکلات در حوزه آبفا است.

وی با بیان اینکه در روستاها و سطح شهر، تنش آبی داریم و فرمانداری خوی شاهد اعتراض روستاییان است، گفت: ضروری است علاوه بر فرهنگ‌سازی لازم برای استفاده بهینه از آب تمام تلاش نهادهای ذی‌ربط برای حل مسئله تنش آبی تا جایی که در دست بشر هست اقدام شود و امیدواریم خداوند متعال نیز ما را از رحمت واسعه خود با نزول باران و بی‌بهره نگذارند.

فرماندار خوی به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف ۳۰ روستای منابع آبی تأکید کرد و اظهار داشت: مدیریت مصرف آب و آگاهی‌بخشی به مردم و مصرف‌کنندگان، راه‌اندازی آبیاری قطره‌ای در بخش کشاورزی، جمع‌آوری آب‌های سطحی و تصفیه فاضلاب نقش بسزایی در کنترل و کاهش تنش و بحران آب دارد که رسانه‌ها دراین‌خصوص می‌توانند اقدامات قابل‌توجهی انجام دهند.

افزایش ۲۶ درصدی باران در بهار را برای خوی شاهد بودیم

 

میکائیل عالی زاده رئیس اداره هواشناسی شهرستان خوی با اشاره به افزایش بارش‌ها از ابتدای سال جاری در خوی گفت: میزان بارش در سه‌ماهه زراعی سال جاری به میزان ۳۳۸.۹ میلی‌لیتر که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در چهار سال اخیر شاهد کم‌بارشی و خشکسالی بودیم ابراز امیدواری کرد امسال بارش‌های خوبی را شاهد بودیم و امیدواریم در ۶ماهه دوم سال نیز شاهد این بارش‌ها باشیم و اما البته باید گفت همچنان تنش آبی در خوی وجود دارد و مردم عزیز باید با رعایت الگوهای مصرف در این برهه حساس وجود تنش آبی همدیگر را یاری کنند.

عالی زاده افزود: خوی یکی از چهار دشت ممنوعه آذربایجان غربی سالیان متمادی با بحران آب شرب مواجه بوده است و باید چاره‌اندیشی اساسی در این زمینه صورت گیرد.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان خوی طی پیش‌بینی سالانه برای خوی تشریح کرد: زمستان سال گذشته شهرستان خوی با کاهش ۵۵.۱ میلیمتری بارندگی بیشترین میزان کاهش در سطح استان را داشت؛ اما امسال طبق پیش‌بینی‌ها شاهد بارندگی خوبی بودیم و انتظار داریم این بارندگی در ۶ماهه دوم سال نیز تداوم یابد و البته در درازمدت نمی‌توان به این یقین رسید باید منتظر بمانیم.

وی افزود: برای تابستان امسال نیز توسط کارشناسان پیش‌بینی بارش‌های رگباری شده و طبق نظر آنها افزایش نرمال دمای هوا نسبت به سال‌های گذشته در ایران به وقوع خواهد پیوست و قطعاً تبخیر آب را هم شاهد خواهیم بود؛ بنابراین در دوره گرم تابستان باصرفه جویی و مراقبت از بارندگی‌هایی که در بهار صورت گرفت می‌توانیم به‌سلامت عبور کنیم.

گزارش از فاطمه مقدم

انتهای خبر/