به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «آذرباخیش» آیین افتتاح چند پروژه میراث‌فرهنگی در خوی به‌صورت ویدئوکنفرانس توسط ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و با حضور فرماندار خوی و جمعی از مسئولین استانی و شهری برگزار شد.

فرماندار خوی در این آیین گفت: بخش تیمچه و هشتی میرهاشم با هزینه‌کرد اعتبار بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال با همکاری میراث‌فرهنگی، کسبه بازار و شهرداری خوب، مرمت و امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

علی‌نژاد اظهار داشت: مرمت تیمچه و هشتی میرهاشم شامل ۱۲ غرفه مغازه، سردرها، تعویض گنبدها، جداره‌سازی، تخت سازی و ساماندهی کاروان‌سرای خان می‌شود.

وی  با اشاره به مرمت این سرا تشریح کرد: این هشتی که به دلیل متروکه بودن کارایی خود را ازدست‌داده بود که اکنون پس از مرمت، مقاوم‌سازی و تکمیل کارهای پیش‌بینی شده به‌صورت فعال در مناسبات تجاری بازار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

فرماندار خوی یادآور شد: شهرستان خوی بافرهنگ و تمدن ۸ هزار‌ساله دارای آثار تاریخی بی‌نظیری است که در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت رسیده که یکی از این آثار بازار تاریخی خوی است.

این مقام مسئول افزود: در دولت شهید جمهور بخش‌های زیادی از مجموعه تاریخی بازار خوی با تخصیص اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته که مرحله نخست آن امروز افتتاح شد.

وی گفت: مرمت و تعمیر بازار تاریخی خوی که یکی از آثار ارزشمند تاریخی استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی لازم و ضروری بود و اجرای این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن و مدت‌زمان باید تمام شود تا برای مردم و کسبه مشکلاتی به وجود نیاید.

علی‌نژاد اظهار داشت: در یک سال گذشته عملیات مرمتی از جمله ایجاد سردر در راسته‌های دروازه سنگی، راسته امیر و ملاحسن، مرمت تیمچه میرهاشم، گنبد‌های بازار، جداره‌سازی راسته ملاحسن و کاروان‌سرای خان، مرمت درب شمالی کاروان‌سرای خان، کف‌سازی راسته ملاحسن توسط اداره میراث‌فرهنگی و با مشارکت برخی از کسبه انجام شده است.

بازار خوی، بازاری قدیمی و بزرگ در آذربایجان غربی است که از دوران صفویه به‌جای‌مانده و در آن دوران یکی از مراکز تجاری پررونق کشور بوده است. ازآنجایی‌که آذربایجان بر سر راه‌های مهمی همچون راه مکه، جاده ابریشم، مسیر دسترسی به جلفا و… قرار داشته، این بازار درگذشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. بازار خوی در ضلع شرقی شهر خوی قرار دارد و با بیش از ۳۰۰ سال قدمت همچنان پررونق است و به‌عنوان یکی از بازارهای سنتی ایران شناخته می‌شود.

این بازار دارای پلانی مستطیل‌شکل است و از راسته‌ها، چهارسوها و سراهای متعددی تشکیل شده است و یکی از زیباترین بازارهای تاریخی ایران محسوب می‌شود. باوجوداینکه با گذر زمان بخش‌هایی از بازار خوی دچار دخل و تصرف شده است؛ اما آنچه که باقی است نشانگر معماری منحصربه‌فرد آن دوران است.

این بازار در بافت قدیمی شهر قرار دارد و از نظر بسیاری از تاریخ‌نویسان و جهانگردان، یکی از زیباترین بازارهای ایران است.

انتهای خبر/