به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی امام‌جمعه شهرستان خوی در جلسه کنگره سرداران و ۱۲ هزار شهید استان آ.غربی، برگزاری یادواره‌های شهدا را مهم دانست و گفت: زنده نگه‌داشتن یاد شهدا برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ضرورت دارد  و همچنین سبب مصون‌ماندن جامعه از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی است، ضمن اینکه در حفظ آمادگی و ارتقای ضریب دفاعی کشور در برابر حملات احتمالی نظامی دشمنان نیز بسیار کارساز و نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

وی افزود: مسئله فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ امام حسین (ع) است به‌طوری‌که فرهنگ ایشان پس از هزار و ۴۰۰ سال اسلام و شیعه را زنده نگه داشته است.

امام‌جمعه خوی خاطرنشان کرد: به برکت خون همان شهدا و ایثارگری‌ها است که امروز از امنیت و اقتدار برخوردار هستیم و امروز که جبهه جنگ از تیر و تفنگ و خمپاره به سمت قلم رفته است، باید این روحیه در این عرصه ترویج شود تا در مقابل دشمنی که به دنبال تضعیف جامعه ایرانی است، ایستاد. شاید در این چند سال، روزی نبود که در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها، مراسم تشییع شهدای مدافع حرم برگزار نشود، شهدایی که با ایثارگری و از جان گذشتن در هزاران کیلومتر مقابل دشمن ایستادگی کردند تا امنیت جامعه برقرار باشد.

کریم علی‌نژاد فرماندار شهرستان خوی نیز در این جلسه گفت: شهرستان خوی بیش از صد برنامه فاخر فرهنگی تا برپایی کنگره ملی سرداران و ۱۲ هزار شهید آذربایجان غربی برگزار می‌کند.

وی افزود: ترویج و نهادینه‌شدن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به‌ویژه در میان قشر جوان این قابلیت و توانایی را دارد تا جامعه اسلامی و نسل جوان را در برابر تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمنان اسلام بیمه کند؛ لذا نهادینه‌شدن فرهنگ ایثار و شهادت بزرگ‌ترین قدرت بازدارنده در برابر متجاوزان خواهد بود.

وی با تأکید بر ضرورت تبیین آرمان‌های شهدا برای نسل جدید جامعه افزود: تبیین آرمان‌ها و زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا و ایثارگران بسیار ضروری است و با انجام کارهای نو و مبتکرانه، فرهنگ ایثار و شهادت به‌خوبی در بدنه اجتماعی نهادینه خواهد شد.

مصطفی آقائی فرمانده سپاه خوی هم در این جلسه گفت: کمیته‌های این کنگره در شهرستان خوی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و جلسات متعددی را برای برگزاری آیین‌های متعدد این کنگره در خوی برگزار شده است.

آقائی افزود: در راستای معرفی شهدا و‌ رزمندگان شاخص تعدادی کتاب و نشریه در شهرستان در دست تدوین‌ و تهیه است.

فرمانده سپاه خوی یادآور شد: برگزاری یادواره شهدا در محلات و مناطق مختلف اقدام مناسبی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و همچنین اعزام اقشار مختلف به‌خصوص نسل جوان به اردوهای راهیان نور نیز اقدام خوبی در این راستا محسوب می‌شود که چندی است این اعزام‌ها توسط سپاه خوی به مناطق عملیاتی خوی و شمال غرب کشور در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: طبق مصوبات جلسات هم‌اندیشی کمیته‌های برگزاری کنگره در شهرستان خوی چندین برنامه اعم از یادواره‌های شهدای شهرستانی، منطقه‌ای و محلی، همچنین دیدار از خانواده شهدا و اجرای برنامه‌هایی با حضور خانواده شهدا از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در این مدت توسط حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت برگزار شده است.

شایان‌ذکر است در پایان‌ این‌ نشست حکم مسئولیت فرماندار خوی به‌عنوان رئیس ستاد یادواره شهدای این شهرستان از طرف استاندار آذربایجان غربی اعطا شد.

گفتنی است کنگره ملی سرداران و ۱۲ هزار شهید سرافراز آذربایجان غربی در نیمه اول سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود.

انتهای خبر/