مرتضی محمدپور مدیریت اداره آموزش‌وپرورش شهرستان خوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «آذرباخیش» در تشریح این مهم گفت: طرح شهید محمود وند باهدف شناسایی، آموزش و بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش، به‌صورت ویژه در حال پیگیری است.

وی افزود: نوزده  نهاد شهرستان نقش مهمی در اجرای طرح شهید محمود وند دارند که برای بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل همه ظرفیت‌های قانونی باید پای‌کار آورده شود که استفاده از ظرفیت میز نماد و اختصاص دستور جلسه‌ای با محوریت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در آن مهم و نقش‌آفرین خواهد بود.

محمدپور اظهار داشت: با تقلیل نُرم کلاسی مدارس با مهاجرت دانش‌آموزان روستایی به شهر، این مدارس فاقد حدنصاب لازم جهت تشکیل کلاس شده و این امر به نوبه خود عامل مؤثر در بازماندگی تحصیلی آن منطقه است.

مدیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در جهت جذب حداکثری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و نگهداشت آنها در مدارس بخش قطور حضور یافتیم و این حضور باعث  جذب ۶۵ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل با ایجاد مدرسه در روستای کوتان‌آباد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: احصا و شناسایی دقیق دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و علل و عوامل بازماندگی نقش مهمی در رفع موانع و جذب بازماندگان دارند.

وی گفت: ایجاد مدرسه در روستاهای دیگر نسبت به جذب و نگهداشت دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌ها و اقدامات ویژه در حوزه معاونت آموزش متوسطه خواهد بود.

مدیر آموزش‌وپرورش خوی تأکید کرد: مشارکت همه‌جانبه جامعه، از جمله خانواده‌ها، معلمان، مسئولان محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد و… در اجرای این برنامه‌ها، بسیار مهم است. هر یک از این گروه‌ها می‌توانند با ایفای نقش خود، به موفقیت این طرح کمک کنند.

وی به عوامل مختلف بازماندن از تحصیل را برشمرد و تشریح کرد: دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند، ممکن است با مشکلات روحی و روانی نیز دست‌وپنجه نرم کنند؛ بنابراین، ارائه خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی به این دانش‌آموزان، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به زندگی عادی بازگردند.

مرتضی محمدپور در پایان گفت: در نهایت، باید گفت که بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که می‌تواند نتایج بسیار مثبتی برای جامعه داشته باشد.

انتهای خبر/