به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آذرباخیش» حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی امام‌جمعه خوی، امروز در خطبه‌های نمازجمعه خوی که در مصلای این شهر برگزار شد اظهار کرد: دولت چهاردهم، گفتمان خود را «وفاق ملی» اعلام کرده است، و اعلان نموده که مشی مدیریتی کشور مبتنی بر وفاق ملی خواهد بود و واژه وفاق ملی همانند بسیاری از واژگان و اصطلاحات در منظومه و سپهر سیاسی، معانی، تفاسیر و تعاریف متعددی پیدا می‌کند؛ لذا به نظر می‌رسد اولین و اصلی‌ترین گام در تحقق شعار و گفتمان وفاق ملی، توافق و وفاق بر سر مفهوم و مصادیق وفاق ملی است. اگر این گام اول در تحقق وفاق ملی شکل نگیرد،  ممکن است در چالش آدرس‌های غلط، التقاطات و مغالطات از مفهوم و معنای وفاق ملی گرفتار شویم.

وی ادامه داد:  اصل وقوع انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ و تشکیل جمهوری اسلامی در یوم‌الله ۱۲ فروردین بزرگ‌ترین تجلی وفاق ملی بود. این بدان معنا است که انقلاب و جمهوری اسلامی، با وفاق ملی شکل‌گرفته است  و وفاق ملی سه‌لایه و سه سطح اصلی دارد: وفاق دولتمردان در قوه مجریه؛ وفاق سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه و همچنین نیروهای مسلح با یکدیگر، و سطح سوم وفاق متقابل و متعامل مسئولین نظام و مردم است.

امام‌جمعه خوی خاطرنشان کرد:  متأسفانه جریاناتی با مستمسک قراردادن شعار وفاق ملی، آن را ناظر به آدرس‌های غلطی نظیر مذاکره با آمریکا، تسلیم بجای مقاومت، کم‌رنگ کردن گفتمان مقاومت و قدرت عمق راهبردی ایران اسلامی در منطقه، موضوع فیلترینگ، گماردن افراد معلوم‌الحال در سمت‌های اجرایی مهم و حساس، و چندین موضوع حاشیه‌ای و مندرس دیگر تفسیر می‌کنند. درحالی‌که وفاق ملی بر موضوعات و مسائل اصلی و اساسی بر همه چیز مقدم و مرجّح است.

وی خاطرنشان کرد:  اولین مسئله، وفاق بر موضوع حل مشکلات معیشتی مردم و معضلات اقتصادی کشور است. کشور به‌شدت نیازمند ثبات اقتصادی است. شاخص‌های اقتصاد کلان‌ مثل تورم، اشتغال، نقدینگی، کسری بودجه، ناترازی و… باید به وضعیتی برسد که کار اقتصادی برای مردم قابل‌پیش‌بینی و باثبات باشد. همچنان که بررسی راهکارهای خروج از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، موضوع اصلی جلسه رئیس‌جمهوری با مقام معظم رهبری بود.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی تأکید کرد: دومین مسئله‌ای که همه باید روی آن وفاق داشته باشند، شفافیت، کارآمدی، سلامت و عاری بودن از فساد در همه سطوح اداری و اجرایی کشور است و سومین مسئله هم حفظ امنیت و ثبات کشور و وفاق بر مقابله با دشمن مبتنی بر منطق مقاومت است.

وی گفت:  امروز اهدای جواهرات زنان ایرانی به خط مقدم مقاومت، یادآور بانوانی است که در ایام دفاع مقدس، در پشت‌جبهه‌ها همانند مردان در جهاد عظیم پشتیبانی و امداد حضور فعال داشتند و حرف از جهاد که می‌شود، بسیاری ذهنشان به حضور فیزیکی در جبهه‌ها می‌رود، اقدامی که این روزها برای ما امکان‌پذیر نیســت که اگر بود بی‌درنگ در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردیم، اما مقدم‌تر از جهاد در میدان جنگ و جهاد با نفس، جهاد با مال است.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی بیان داشت: کسانی که توانایی رزم دارند با بدن به کمک حزب‌الله بروند و کسانی که تمکّن مالی دارند کمک کنند و کسانی که می‌توانند با زبان تبیین کنند. با این که ما جبهه حق هستیم، اما هجمه رسانه‌های دشمن بیشتر و برتر است. جوانان و بسیجیان شبهاتی که دشمنان انس و جن در فضای مجازی منتشر می‌شود را جواب بدهید، اگر ذهن جوان ما در شبهات راسخ شود، نخواهد توانست کار را پیش ببرد.

وی ادامه داد: من تشکر ویژه دارم از خواهران، در این چند روز که اعلام شده کمک مالی داشته باشید طلا و زیورآلات خود را تقدیم کردند و مقام معظم رهبری و مراجع اجازه دادند که یک‌چهارم از وجوهات خود را می‌توانید برای لبنان هزینه کنید. به مسئولین ستاد نمازجمعه خواهران و برادران مأموریت می‌دهم که از این هفته تا اطلاع ثانوی تمام کمک‌هایی که در مصلی جمع می‌شود را به نیت جبهه مقاومت جمع نمایند و به‌صورت ویژه پویش “ایران همدل” را تقویت کنند و کمک‌های نقدی و جواهراتی را که اهدا می‌شود را جهت ارسال سریع به دفتر مقام معظم رهبری ساماندهی نمایند.

امام‌جمعه خوی در ادامه با سالروز خروش تاریخی امام خمینی (ره) علیه کاپیتولاسیون در ۴ آبان ۱۳۴۳ و گفت: پدیده کاپیتولاسیون به‌قدری ننگین و شرم‌آور بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ یک از بازماندگان حکومت پیشین، حتی بدنام‌ترینشان دخالت خود را در تصویب این لایحه نپذیرفتند.

وی افزود:  مسئله استقلال به‌قدری برای امامان انقلاب مهم و محوری است که حتی رهبر معظم انقلاب در تقابل با سند آموزش ۲۰۳۰ یونسکو، محور اصلی مخالفت خود را مبتنی بر استقلال قرار دادند.

انتهای خبر/