به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش ، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بعنوان مهمترین سند بالادستی و لازم الاجرا برای تمام مسولین کشور که همگی ملزم و متعهد به اجرای آن هستند؛؛ در اصل ۲۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است : نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند، مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشند. تفصیل آنرا قانون معین می‌کند.

قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران به روشنی رسالت حقوق و حدود “مطبوعات و رسانه ها” را بیان کرده بطوریکه در ماده ۳ این قانون آمده است: مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسئولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و‌ به اطلاع عموم برسانند. و همچنین در مواد ۴ و ۵ این قانون تصریح شده است:

ماده ۴ – هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات بر آید و یا به سانسور و کنترل‌نشریات مبادرت کند.
ماده ۵ – کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون حق قانونی مطبوعات است.

اکنون پس از یادآوری قانون به مسوولین آگاه شهرستان خوی ، اگر فرازی بر بیانات حکیمانه و روشنگرانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در خصوص اهمیت بسیار بالای پاسخگویی، شفافیت اطلاعات و عملکرد های مسئولین برای جلوگیری و ازبین بردن فساد اقتصادی داشته باشیم، خالی از لطف نخواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در مورد معنی و مفهوم پاسخگویی مسئولین می فرمایند : “پاسخگویی یک مفهوم غربی نیست ؛ یک مفهوم اسلامی است. ” و ادامه می دهند” این همان مسؤولیت است. مسؤولیت، یعنی هر انسانی در هر مرتبه‌ای که هست، در درجه ی اول از خود سؤال کند، ببیند رفتار و گفتار و تصمیم گیری او تحت تأثیر چه بود؛ عاقلانه و بر اساس پرهیزگاری بود، یا خودخواهانه و برای شهوات و اغراض شخصی بود. اگر انسان توانست وجدان خود را آرام کند و به ندای اندرون خود پاسخ گوید، خواهد توانست به دیگران هم پاسخگو باشد.” – مقام معظم رهبری با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم ( ص ) : کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مسؤول عن رعیتهِ ، تاکید می کنند: همه ی شما مسؤولید. البته کسی که حیطه ی وسیعی از زندگی انسانها با قلم و زبان و تصمیم او تحت تأثیر قرار می گیرد، مسؤولیتش به همان نسبت بیشتر است؛ لذا من گفتم مسؤولان بلند پایه ی کشور، قوای سه گانه، از خود رهبری تا آحاد مأموران و مدیران، همه باید پاسخگو باشند؛ پاسخگوی کار خود، پاسخگوی تصمیم خود، پاسخگوی سخنی که بر زبان آورده اند و تصمیمی که گرفته اند؛ این معنای پاسخگویی است؛ این یک حقیقت اسلامی است و همه باید به آن پایبند باشیم . ( بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۲۶/۰۱/۱۳۸۳ )

رهبر عظیم الشأن انقلاب بارها درباره شفاف سازی عملکردها و پاسخگویی مسوولین به مردم تذکر داده و تاکید نموده اند. حال اینکه چرا برخی از مسوولین شهرستان خوی به موضوع تعامل با خبرنگاران و آگاهی بخشی و شفافیت عملکرد خود و زیرمجموعه شان بهایی نمیدهند ، جای سوال و تامل دارد

البته این نکته را متذکر می‌شوم، شاید مسوولین محترم بفرمایید؛ ما از طریق روابط عمومی و کانال تلگرامی اختصاصی اداره اقدام به اطلاع رسانی میکنیم اما حتما خود آن بزرگواران نیز می‌دانند روابط عمومی ها صرفا از اداره متبوع و رئیس شان تمجید میکنند درحالی که جایگاه و رسالت خبرنگار و مطبوعات در بحث کمک به شفاف سازی و جلوگیری از بروز برخی معضلات همچون فساد و ویژه خواری ها با انتشار عملکردها و انتقاد و پیشنهادات سازنده بسیار فراتر و متفاوت تر از نوع اطلاع رسانی روابط عمومی دستگاه ها و ارگانهای مربوطه است.

خبرنگاران شهرستان خوی ضمن انتقاد شدید از این نوع دیدگاه ها و فضای مسموم حاکم بر عدم تعامل ادارات با آنها ، مسئولان محترم را جهت بازنگری و تجدیدنظر در دیدگاه شان در بحث اطلاع رسانی و شفافیت عملکردها برای آحاد جامعه که جز با تعامل و خبرنگاران امکانپذیر نخواهد بود. دعوت می نمایند.

اما گاه گداری سایه برخی از عوامل باعث دعوت نشدن خبرنگاران به محافل دولتی حتی شورای اسلامی شهر خوی می شود، حال این سئوال بذهنمان میرسد آیا عدم اطلاع رسانی درست و امتناع از دعوت خبرنگاران و حتی گزینشی کردن آنها به نفع مردم خواهد بود یا به نفع دولت؟

انتهای پیام/ امیرعلی موسوی