به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش ، امروز پس از چندی گذرم به شهرک صنعتی شهرستان خوی افتاد. دلم میخواست وضعیت واحدها و کارخانجات را اینگونه نمیدیدم!

شهرستان خوی به عنوان اولین شهر به لحاظ وسعت و دومین شهر به عنوان تعداد جمعیت در استان آذربایجان غربی و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک و تاثیر گذار در منطقه ، چرا باید واحدهای صنعتی ، غیر صنعتی و خدماتی اش کم فروغ باشند! بطوریکه بسیاری از واحدهایش تعطیل شده و برخی دیگر که فعال هستند با نیمی از ظرفیت و حتی کمتر از آن کار میکنند! ؟

شهرک های صنعتی در کشور تامین کننده بخش مهمی از اشتغال و سهم بزرگی در تامین معاش خانوار های کارگران را داشته و دارند. اما در چند سال اخیر و حتی در آغاز سال جاری (۱۳۹۸) با مشکلات وسیعی مواجه شدند و این مشکلات موجب شد آنان جهت سرپا ماندن برخی از هزینه های خود را حذف کنند.
تعدیل نیرو اکنون به یک لغت متعارف اجتماعی بدل شده است! حال آنکه مظلوم تر از کارگر و قشر زحمتکشی که امروز با کمترین حق الزحمه (حق و حقوق) راضی به کار هستند و صدایشان هم درنمی آید ، آیا انصاف است از کار بیکار شود و این اندک حقوق ماهانه نیز به دستش نرسد تا گذران زندگی نماید!؟

به آمار و ارقام کاری ندارم ” چون مایوس کننده است” اما روی سخنم با مسوولین عزیز شهر و استان و کشورم است. و میدانم که سعی در جبران خسارات وارده به بنگاه های اقتصادی هستند. اما انتظار میرود جدیت و همت مضاعف تری بکار برده شود تا شاید مرحمی با‌شد بر وضعیت کنونی!

ظرفیت های بزرگی در شهرستان خوی وجود دارد که همگان به آن اذعان دارند ، منجنله ؛ موقعیت بی نظیر به لحاظ مرزی و محدوده جغرافیایی ، ریل راه آهن ، زمین و فضای پهناور ، نیروی کار مستعد و فراوان ، معادن و ده ها ویژگی ناب دیگر…
بنظر نیازِ حمایت دولت بیش از پیش احساس میشود. حمایت های مالی و تسهیلات “ارزی” ، بخشودگی و امهال تسهیلات بانکی ، بخشودگی و تخفیفات مالیاتی ، یارانه در بخش انرژی ، بخشودگی و حمایت در بحث بیمه تامین اجتماعی و سایر مواردی که برای حفظ و گسترش نیروی کار نیاز باشد.
از قلم نیوفتد! نوسانات ارزی برای صاحبان بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ کمرشکن شده است!

امروز یکی از صاحبان کارخانجات مبل ، از نوع برخورد یکی از بانک‌ها شاکی بود. در بحث اعطای تسهیلات. در بحث امهال اقساط و…

حرف زیاد است و عذر بیان دارم!

شهرستان خوی و مردمانش شایسته ی بهترین هاست. تا دیر نشده… کاری… حرکتی… همتی…

انتهای پیام/ امیرعلی موسوی