حجاب و عفاف پدیده مذهبی ارزشیِ مهمی در تعالیم اسلامی میباشد و توجه به زمینه های فرهنگی اجتماعی به عنوان بستر آن ، بسیار شایسته و لازم است. و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش های بنیادین و مداوم در خانواده ، مدرسه ، دانشگاه و اجتماع است.

باتوجه به اهمیت موضوع عفاف و حجاب در کشور ما “جمهوری اسلامی ایران” و بخصوص در عصر حاضر که دشمنان نظام این پدیده مذهبی ارزشی را هدف قرارداده اند تا از طریق رواج فرهنگ غربی و بدحجابی و حتی در برخی موارد بی حجابی ، بنیان خانواده های ایرانی را متزلزل نموده و یک فرهنگ ضد ارزشی را جایگزین فرهنگ اعتقادی اخلاقی نمایند ، لزومِ تدوین و اجرای برنامه های متناسب با گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بیش از پیش حس می‌گردد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در اوایل انقلاب در کشور تاسیس شد تا با حضور و هم اندیشی بالاترین مقامات نظام جمهوری اسلامی از سران قوا تا برخی وزرا و اشخاص صاحب نظر در حوزه فرهنگ و آموزش و پژوهش و تحقیقات ، در راستای مباحث کلان فرهنگی کشور سیاست گذاری لازم را تدوین و آماده اجرا نماید.

مصوبات این شورا ( شورای عالی انقلاب فرهنگی ) به اندازه ای بسیار مهم و لازم الاجراست که حضرت آیت الله خامنه‌ای “رهبر معظم انقلاب” در این باره تاکید کرده اند : “شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه اصلی فرهنگی کشور است و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست و باید اجرا شود” . با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به لزوم اجرای مصوبات این شورا باید دید دستگاه های اجرایی که برای هرکدام از آنها از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی (در حوزه عفاف و حجاب) وظایفی تعریف شده است ، چه اقداماتی در حوزه گسترش و تعمیق عفاف و حجاب در کشور و یا در شهرستان خوی انجام داده اند.

با مرور متن مصوبه “سیاست ها و راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب” که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و منتشر شده است ، نام تعدادی از نهادها و دستگاه های اجرایی که در موضوعات گفته شده باید حضور پر رنگ داشته باشند و در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب نقش آفرینی کنند را مشاهده مینماییم.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت صنعت ، معدن و تجارت – سازمان صدا و سیما – نیروی انتظامی – وزارت ورزش و جوانان – سازمان تبلیغات اسلامی – وزارت آموزش و پرورش – وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری – دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی – مراکز امور زنان و خانواده – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – شهرداری – وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی – ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر – سازمان بهزیستی – وزارت امور خارجه – وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی – مجلس شورای اسلامی – وزارت کشور – سازمان مدیریت و برنامه ریزی – قوه قضائیه – وزارت راه و شهرسازی – سازمان میراث‌فرهنگی ،صنایع‌دستی وگردشگری – نیروی مقاومت بسیج ،، اسامی نهادها و دستگاه هایی است که برای هرکدام از آنها وظایف مشخصی تعیین شده است که دستگاه مربوطه ملزم به اجرای آن است.

ترویج الگوی مناسب برای عفاف و حجاب و ممانعت از ترویج فرهنگ مدگرایی منفی در محصولات و کالاهای فرهنگی ، هماهنگی با رسانه های جمعی جهت ایجاد حساسیت لازم در خانواده نسبت به اهمیت فرهنگ عفاف و حجاب ، برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری برای رواج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه ، استفاده مناسب از لباس های اسلامی ملی (عفاف و حجاب برتر) در فیلم ها ، حمایت عملی از طراحان و تولید کنندگان پوشاک های ساده اسلامی در جهت ایجاد تنوع در الگوهای پوشش اسلامی ، حمایت کامل “حتی یارانه ای” از واحدهای تولیدی ، آشنا نمودن خانواده ها و جوانان نسبت به برگزاری ازدواج کم هزینه و ساده ، اعلام حدود و ضوابط قانونی عفاف و ملاک های بدحجابی در جامعه به منظور تشخیص مصادیق آن ، برخورد قانونی با افراد خیابانی ،افراد بدحجاب و باند های اصلی فساد و فحشا ، نشان دادن اثرات منفی فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی غرب در زندگی اجتماعی و فردی جوانان و نوجوان ان ، تجلیل از دختران و پسران نخبه و ممتاز و برگزاری مسابقات و معرفی افراد نمونه با توجه به ویژگی های الگویی آنها در زمینه پوشش ، و همچنین وظایف بسیار مهم دیگری که باتوجه به طولانی نمودن مطلب از پرداختن به آنها صرفه نظر میکنم. که همگی بر عهده نهادها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی نامبرده شده و زیرمجموعه آنها در شهرستان هاست.

با این مقدمه و پس از پی بردن به اهمیت بسیار بالای موضوع عفاف و حجاب و آشنایی با وظایف ( و به عبارتی تعهدات) نهادها ، سازمان ها و دستگاه های ذیربط و لزوم در  اولویت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه های اجرایی خود برای مقابله با روند فزاینده  بدحجابی ، به عملکرد ادارجات و متولیان این امر در شهرستان خوی میپردازم.

امروز ۲۱ تیرماه ۹۸ ، هفته گرامیداشت عفاف و حجاب به  پایان رسید! دیروز در معیت یکی از دوستان اصحاب رسانه جهت بازدید میدانی از ادارجات و دستگاه های متوالی گسترش عفاف و حجاب در شهر خوی و چند و چون اهمیت دادن آنها (ادارات) به بحث انجام کارهای فرهنگی ( حداقل نصب یک بنر در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در مقابل اداره مربوط ) و بسط دادن و نمود پیدا کردن آن ( پیام فرهنگی ) به متن جامعه ، می‌توان گفت تقریبا حتی در ظاهر هم عملکرد قابل قبولی مشاهده نشد!

در بحث نصب بنر و یا متن نوشته در وصف ارزش والای عفاف و حجاب در جامعه و تاثیر بسزای آن در تحکیم بنیان خانواده ها ، به نظر میرسد متولیان امر (دستگاه های اجرایی) در خوی اهمیتی قایل نبودند ، به جز شهرداری خوی که در تعدادی از میادین شهر خوی بنرهایی را تحت عنوان اهمیت حجاب نصب کرده بود که باتوجه به غفلت سایر دستگاه‌های ذیربط ، عملکرد شهرداری در این حوزه قابل تقدیر است!

لذا به یاد ضرب المثل  مشت نمونه خروار است افتادم!!؟ و تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

به جرات می‌توان گفت باتوجه به مشاهدات عینی در طول هفته گرامیداشت عفاف و حجاب ، اجتماع بزرگ مردمی که به همین مناسبت روز پنج شنبه ۲۰ تیرماه در محل آمفی تئاتر رو باز پارک ملت شهرستان خوی برگزار شد و در قالب آن سخنرانی تخصصی بسیار پر محتوا توسط جناب آقای دکتر گلصنملو و همچنین نمایش بسیار زیبا و هنرمندانه سارا بعیم خالا مرتبط با  حجاب و تحکیم خانواده برای حاضرین به اجرا درآمد ، تنها برنامه اجرایی شاخص ، قابل قبول و متناسب با اهداف الگوپذیری و گسترش عفاف و حجاب در شهرستان خوی بود.

انتهای پیام/ امیرعلی موسوی