به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش «زهرا فروتنی» عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته مدیریت دولتی از دانشگاه تهران با ۲۳ سال فعالیت علمی است.

این بانوی فعال در عرصه علمی و پژوهشی که به عنوان نماد بانوی موفق در شهرستان خوی شناخته می شود، داشتن هدف، انگیزه، پشتکار و برنامه ریزی برای استفاده صحیح از اوقات خود برای رسیدن به هدف در کنار انجام وظایف مادری و خانوادگی را جزو اصلی ترین دلایل موفقیت خود می داند.

داشتن ۳ فرزند و امورات روزانه منزل نتتوانسته وی را از فعالیت های علمی و پژوهشی بازدارد و همچنان در این مسیر مشغول فعالیت است.

گفت و گویی با این بانوی موفق عرصه علمی داشتیم که مشروح آن در  زیر می آید:


سلام عرض میکنم و در خواست میکنم برای شروع ابتدا خودتونو برا مخاطبین معرفی کنید و سپس بفرمایید دلایل موفقیت و پیشرفت شما چی بوده؟

با سلام خدمت شما و خوانندگان عزیز ؛ دکتر زهرا فروتنی ، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و دارای ۲۳ سال فعالیت علمی هستم .
دلایل موفقیت متعدد است که مهمترین آن داشتن هدف، انگیزه، پشتکار و برنامه ریزی برای استفاده صحیح از اوقات خود برای رسیدن به هدف در کنار انجام وظایف مادری و خانوادگی میباشد. من با یاری خداوند متعال و برنامه ریزی درست توانستم ، در کنار داشتن همسر و سه فرزند به فعالیت های علمی و فرهنگی بپردازم .

دکتر شما بعنوان یک زن شاخص در اجتماع، زن و حضورش در جامعه رو چطور معنی میکنید ؟

باید عرض کنم خانم ها به عنوان نیمی از جمعیت کشور هم حق دارند و هم وظیفه دارند که نسبت به مسائل جامعه و کشور خود بی تفاوت نباشند و تا میتوانند نقش سازنده در جریانات کشور ایفا کنند . چنانچه بزرگان دین ما مثل حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب(س) در کنار ایفای نقش مادری و همسری نسبت به خانواده خود، نسبت به مسائل جامعه و سرنوشت دین اسلام بی تفاوت نبودند و نقش تاریخی در مقاطع حساس ایفا کرده اند .

استاد میتونید بگیدچه چیزی باعث شد که شما باحجاب بودن رو انتخاب کردیدیا بهتر بگم الگوی شما چه کسی بوده؟

بله ، در درجه اول ، لزوم تبعیت از دستور الهی بود . حجاب یک مسئله شرعی و واجب الهی است و جنبه عبادی دارد ؛ مثل نماز و روزه یک دستور حکیمانه الهی است. در مرحله بعدی معتقدم داشتن حجاب به نفع خانم ها و برای حفاظت از حریم خود آنهاست . چنانچه خداوند حکیم هم دوست دارد ، مروارید در صدف باشد و زیبایی های زن در چارچوب خانواده دیده شود و به نامحرمان عرضه نشود.

لطفا از آثار معنوی،فرهنگی و اجتماعی رعایت حجاب و عفاف در جامعه برا ما بگید به نظر شما چی میتونه باشه؟

به نظر من علاوه بر آثار معنوی و فرهنگی برای خود فرد و تقرب او به خداوند متعال، رعایت پوشش و حجاب مناسب ، برای حفظ اخلاق و عفت عمومی هم لازم است . اگر خدای نکرده با نقض این حکم الهی حریم اخلاقی جامعه شکسته شود ؛ در آن صورت خشک و تر با هم میسوزند . طلاق و فروپاشی خانواده ها و معضلی به نام بچه های طلاق ، یکی از تبعات عدم رعایت حریم اخلاقی جامعه است که متاسفانه شاهد افزایش آن هستیم و دود آن به چشم همه و بیشتر به چشم خود زنان خواهد رفت . چرا که افرادی که با آرایش و پوشش نامناسب در جامعه ظاهر میشوند و چشم دیگران را خیره و بنیان خانواده ها را سست میکنند ؛ بدانند که چه بسا خود نیز زمانی قربانی رفتار نامناسب دیگران در این زمینه خواهند شد.

میخام بدونم برداشت شما از وضعیت جامعه در این مقوله چیست وهمچنین برا ما توضیح بدیدکه چه راههای برای ترغیب مردم و خصوصا بانوان به رعایت کردن حجاب و عفاف وجود دارد؟

وضعیت حجاب در شرایط موجود تعریفی ندارد و به هیچ وجه زیبنده یک جامعه مسلمان نیست . دشمنان دین و نظام ما ، این مقوله عبادی و واجب الهی را به یک مقوله سیاسی تبدیل کرده اند و میخواهند به این وسیله در جامعه ما استحاله فرهنگی ایجاد کنند تا بتوانند به اهداف سیاسی خود برسند .

جایی خواندم نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم غاصب اسرائیل، گفته انقلاب اسلامی ایران را فقط با دامن های کوتاه میتوانید ساقط کنید. آمریکا برای استحاله فرهنگی سرمایه گذاری میکند و بودجه های کلان تخصیص میدهد . یعنی دشمنان کشور و دین ما، بی‌حجابی را ابزار مبارزه با انقلاب و ایجاد فساد در جامعه قرار داده اند تا امنیت اخلاقی را از جوانان بگیرند و لاابالی‌گری را ترویج دهند.

اینها برای اینکه جوانان ما را به بیراهه بکشانند و نسبت به مسائل حساس جامعه خود بی تفاوت کنند ؛ دنبال آلودگی اخلاقی آن ها هستند . ترویج سگ بازی به جای فرزند آوری، رواج همجنس بازی، حمایت از ازدواج سفید (بخوانید سیاه) به جای ازدواج مشروع و تشکیل خانواده و … از جمله سیاست های آنهاست که پایه های فرهنگی جامعه را هدف قرار داده است.

دشمنان بخوبی میدانند که اگر زنان با غیرت ایرانی در انقلاب نقش آفرینی نمی کردند، این انقلاب پیروز نمی‌شد و اگر این زنان با عفاف ، فرزندانی تربیت نمی‌کردند که به میدان دفاع مقدس بروند، این انقلاب حفظ نمی‌شد. لذا دشمن می‌خواهد این نقاط قوت انقلاب را به نقطه ضعف تبدیل کند . دشمنان ما متوجه شده‌اند برای ضربه‌زدن به نظام جمهوری اسلامی باید از راه تغییر فرهنگ و ضعیف کردن حجاب وارد شوند.

میخواهند نگذارند زنان ما با حفظ حریم حجاب و عفاف و صیانت از خانواده ، مجاهدین آخرالزمان و یاران امام زمان (عج) را در دامن خود تربیت کنند . دلقک هایی مثل مسیح علی نژاد فاسد و معلوم الحال و مزدبگیر ، ماموریت دارند برای ترویج فساد، نقش آفرینی کنند و قبح فساد و گناه و کشف حجاب را بریزند و دوباره یاد و خاطره کشف حجاب رضاخانی را این بار با جنگ نرم و زور رسانه و تبلیغات، نه زور سرنیزه ، زنده کنند. به نظر من اگر بانوان نسبت به فلسفه داشتن حجاب و آثار مثبت آن در زندگی خود و دیگران مطلع شوند ، نسبت به رعایت آن ترغیب خواهند شد. توصیه میکنم خانم ها و دختر خانم های محترم ، برای کسب آگاهی بیشتر کتاب «مسئله‌ حجاب» استاد شهید مطهری را مطالعه کنند.

دکتر شما موفقیت بانوان محجبه را در تمامی عرصه ها چطور ارزیابی میکنید و این موفقیتها مصداق چه چیزی میتونه باشه؟

ما بانوی محجبه و موفق در عرصه های مختلف کم نداریم . اکثر نخبگان علمی و فرهنگی و ورزشی و … ما محجبه هستند . یادم هست دوره دانشجویی اکثر دختران دانشجویی که برای فرصت مطالعاتی و تکمیل تز دکترای خود ، به خارج میرفتند ؛ حاضر نبودند حجاب خود را در آن جا هم کنار بگذارند . کاملا هم موفق بودند و الان هم هستند.

به نظر شما آیا حجاب محدودیت هست و اینکه امروزه شاهد هستیم بانوان رویکردی به سمت بی حجابی پیدا کرده اند به تبع انگیزه هایی وحود دارد بنابراین دلایل این عمل رو در چه چیزی باید بررسی کنیم تا بلکه بتوانیم جامعه را به سمت تعالی بکشانیم‌؟

جمله معروفی هست که میگوید ، حجاب محدودیت نیست ، مصونیت است . این واقعیت است . منافع حجاب خیلی بیشتر از سختی های جزئی داشتن حجاب است . مضافا اینکه حجاب فقط برای بیرون از حریم خانواده و در برابر نامحرم هست . در منزل اتفاقا آموزه های دینی برای خانم ها آراستگی را توصیه میکند که لازمه تحکیم خانواده هاست. ولی در اثر ناآگاهی برعکس عمل میشود. برخی خانم ها نسبت به فواید حجاب و نیز آراستگی در خانواده نه در جامعه ، آگاهی ندارند و متاسفانه تحت تاثیر القائات شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی یا اطرافیان خود و گاهی برای ابراز وجود و جلب توجه در اثر احساس کمبود و حقارت در سایر زمینه ها و گاهی برای همرنگ جماعت شدن ، رویکردی به سمت بدحجابی و گاهی بی حجابی پیدا کرده اند که امیدوارم تا دیر نشده متوجه واقعیت ها بشوند و تابع امر الهی گردند که این برای دنیا و آخرت خودشان و حفظ حریم اخلاقی خود و جامعه بهتر است .

و در آخر ضمن تشکر و عذر خواهی از اینکه وقت با ارزشتون رو به ما دادید توصیه شما بعنوان یک بانوی محجبه و موفق برای جوانان بخصوص بانوان چیست؟

معتقدم حجاب، مدافع حریم خانواده و یک سنگر اخلاقی برای جوانان و خانواده هاست. خانم های عزیز و جوان ما به عنوان سنگرنشینان دفاع از حریم اسلام نباید این سنگر را خالی و یا به دشمنان اسلام واگذار کنند . ما به پای این ارزش ها خون دادیم . نباید این خون های پاک لگدمال و ارزش های الهی به ضد ارزش تبدیل شوند . حضرت زهرا (س) و اهل بیت پیامبر اکرم (ص) تمام هستی خود را فدای این ارزش های الهی کردند . تک تک ما در برابر خانواده و جامعه خود تکلیف الهی داریم و فردای قیامت باید پاسخگوی رفتار و تاثیر رفتارمان در خانواده و جامعه خود باشیم . نباید جوگیر و تسلیم تبلیغات معاندان دین و نظام خود بشویم و به بدحجابی و خدای نکرده بی حجابی دامن بزنیم و به دستورات الهی نعوذ بالله دهن کجی کنیم. در فامیل و اجتماع سعی کنیم نقش الگوی مثبت را داشته باشیم و با امر به معروف و نهی از منکر عملی و رفتاری خود، بر دیگران تاثیر مثبت بگذاریم؛ نه اینکه خود از الگوهای منفی دیگران تاثیر بپذیریم .

مادران جوان ما در تربیت فرزندان خود جدی باشند و آن ها را با وظایف دینی خود در این زمینه بیشتر آگاه کنند و رعایت حجاب و حریم اخلاقی را به عنوان یک ارزش در وجود فرزندانشان نهادینه کنند. رفتار پدران و مردان ما نیز در این عرصه بسیار تاثیرگذار است . نباید غیرت دینی آقایان نسبت به حریم عفاف خانواده خود کمرنگ شود . معنا ندارد آقایان زنان و دختران خود را با آرایش و پوشش آنچنانی در خیابان ها و ملاء عام همراهی و به آن افتخار کنند . برخی ها با این رفتار خود چه چیز را میخواهند ثابت کنند؟ آیا جلب توجه نامحرم نسبت به زن و دختر جوان خود افتخار دارد؟ این نه تنها از غیرت دینی ، بلکه از غیرت ایرانی و مردانگی هم به دور است .

به اعتراف گردانندگان شبکه های ماهواره ای فارسی زبان ، اهداف آنها در قالب فیلم و سریال این است که قبح فساد و روابط نامشروع را بریزند و عفاف را از زنان و غیرت را از مردان ایرانی بگیرند و بنیان خانواده ایرانی را سست و جوانان و دختران را به سوی فساد اخلاقی سوق دهند.

دشمن برای این کار برنامه ریزی و سازماندهی کرده ؛ فریب افکار و تبلیغات فمنیستی شبکه های خارجی و عوامل داخلی آنها را نباید خورد . دشمن امروز با ما سر جنگ دارد. جنگ فرهنگی آنها در کنار جنگ اقتصادی و سیاسی اش خیلی پررنگ است. این شرایط حساس را باید درک کرد و به وظیفه خود عمل نمود .

امروز بحث عفاف و حجاب یک مسئله فردی نیست، بلکه میدان نبرد ما با معاندان دین اسلام و ارزش هاست. امروز دو فرهنگ و دو گفتمان فرهنگی در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ گفتمان و فرهنگ اسلام برای زن به عنوان یک انسان ارزش و حرمت و کرامت قائل است و معتقد است زن مدیر و مدبر خانواده است و مرد از دامان زن به معراج می رود. ولی هدف اصلی تفکر فمینیسم و به ظاهر طرفداران حقوق زن، استفاده ابزاری از زن به نفع اهداف سیاسی و اقتصادی و تمتّع خودشان است.

بدانید که آنها دلشان برای زنان ما نسوخته، بلکه با این شعارهای توخالی و پوشالی می‌خواهند امنیت فکری و روحی و اخلاقی را از جوانان و دختران ما بگیرند و خانواده ها را از هم بپاشند. تا جایی که آنها برای پیشبرد اهداف پلید خود ، عده ای از زنان لاابالی را استخدام و سازماندهی میکنند و از آنها میخواهند در برابر پولی که به آن ها داده میشود ، کشف حجاب کنند و با سرو وضع نامناسب در خیابان ها بچرخند تا بدحجابی و بی حجابی در جامعه جا بیفتد . عده ای هم متوجه نیستند و متاسفانه از این رفتارهای سخیف الگوبرداری میکنند . نه تنها خود غرق میشوند ، بلکه به دنبال غرق کردن دیگران هم هستند . اینجا وظیفه همگان است که با امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی مانع لگد مال شدن ارزش های الهی و از بین بردن امنیت اخلاقی جامعه شوند ولی اگر این تذکر لسانی اثرگذار نبود و عده ای همچنان با اهداف خاص ، اصرار بر کشف حجاب بکنند، در اینجا باید حاکمیت ورود و از حریم اخلاقی جامعه و خانواده ها دفاع کند .

امروز حجاب در جامعه ایرانی، به مسئله ملی و امنیتی تبدیل شده است و قوه مقننه، قضائیه و دولت موظف به حفظ و اجرای قانون حجاب و عفاف هستند . چون کوتاه آمدن در برابر بی حجابی ضربه زدن به حقوق عمومی و ظلم به جامعه و نظام اسلامی ماست. درست مثل فضای مجازی که قتلگاه فرهنگی جوانان شده است ولی رویکردهای سیاسی عده ای قدرت طلب ، باعث شده چشم خود را بر لاابالی گری در فضای مجازی ببندند ، کما اینکه این سیاست بازها چشم خود را بر واقعیت بدحجابی و اخیرا بی حجابی بسته اند و مانع اجرای قانون حجاب و عفاف شده اند. به نظر من باید مدعی العموم برای دفاع از حقوق عمومی جامعه به این مسئله ورود پیدا کند. موفق و موید باشید.

همچنین خانم دکتر زهرا فروتنی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور انشاءالله همچنان با توفیقات الهی در مسیرموفقیت و سعادت باشید