به گزارش آذرباخیش حسین عباسی فرماندار ویژه شهرستان خوی در حاشیه پنجاه و ششمین جلسه کمیته فرعی امنیتی که با حضور والی استان وان ترکیه و هیئت همراه در صحن علنی شورای اسلامی این شهر برگزار شد با اشاره به سیاسیت های دولت سیزدهم خواستار افزایش روابط دو جانبه در همه حوزه ها با کشورهای همسایه مخصوصا کشور ترکیه شد و افزود : خواهر خواندگی دو شهر مهم خوی و وان منجر به افزایش موج جدید دیپلماسی مرزی و اقتصادی خواهد شد که زمینه افزایش تعاملات فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سرمایه گذاری و گردشگری را فراهم خواهد نمود.

وی به پیشینه شهر تاریخی خوی اشاره کرد و گفت : شهر خوی ، با بیشینه تاریخی هفت هزار ساله و با بیشترین فاصله مرزی ، جزو متمایزترین شهرهای کشور است که اشتراکات زیادی با شهر وان مرکزاستراتژیک کشور ترکیه دارد.

محمدامین بیلمز والی استان وان ترکیه نیز در این جلسه با اعلام آمادگی جهت گسترش تعاملات دو جانبه اقتصادی و سیاسی اظهارداشت : کشور ترکیه جهت افزایش تعاملات خود با جمهوری اسلامی ایران مخصوصا در شهر های مرزی دو کشور خواستار برگزاری جلسات بیشتر جهت رفع موانع پیش رو می باشد.

وی خواستار تبادل نظر بیشتر برای گسترش خدمات گردشگری و اقتصادی شد و افزود : شهر وان ترکیه از مهمترین شهرهای گردشگری ترکیه می باشد که با فراهم نمودن زیر ساخت های خود سالانه شاهد کسیل بسیاری از توریست های کشور ایران و جهان می باشد.

محمدامین بیلمز با انتقاد از عملکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در تکمیل و اتمام زیر ساخت های زمینی خود جهت افزایش همکاری و تعاملات با ترکیه خواستار تکمیل پایانه مرزی رازی و جاده خوی به قطور شد و افزود : تکمیل پایانه مرزی رازی خوی نقش مهمی در زمینه افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور خواهد داشت .

سجاد سلطانزاده سرکنسول ایران در ترکیه هم با اشاره به افزایش روابط ایران و ترکیه گفت : شهر خوی  و وان ، دروازه اقتصادی دو کشور محسوب میشوند که اگر زمینه پیوند خواهرخواندگی در دو شهر خوی و وان فراهم شود شاهد افزایش رونق اقتصادی خواهیم بود.

حسن نصراله پور شهردار خوی نیز با بیان افزایش تعامل بین شهرداری های خوی و وان عنوان کرد : مجموعه شهرداری خوی خواستار جلسات بیشتر با شهرداری وان در خصوص تبادل علمی ، خدمات شهری و شهرسازی در هر دوشهر می باشد.

انتهای پیام/