علی رضاپور مقدم استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار آذرباخیش گفت : با اینکه ارز ترجیحی قرار بود برای جلوگیری از تورم بیشتر و بالانرفتن قیمت دلار و ارز برتر برای خرید کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی و نهاده های دامی ، دارو و موارد خاص تخصیص یابد ، اختراع این ارز از اول کار اشتباهی بود و این ارز هیچ نقشی در زندگی خانوار نداشته و فقط یک رانت آسان برای رانت‌خواران مبدل شد.

وی گفت : با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، کم کم قیمت‌های این شرکت‌ها آزاد شده که افزایش درآمد عملیاتی و فروش در پی آن افزایش سودآوری را به دنبال دارد.

وی افزود: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند کسری بودجه دولت کاهش یافته و خلق پول به واسطه اینکه دولت کمتر به سیستم بانکی فشار می‌آورد، کمتر می‌شود. بنابراین در صورتی که هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف برخی رانت‌ها، هزینه‌های دولت را کاهش داده و اقتصاد را شفاف کند، حتماً منجر به کاهش تورم خواهد شد.

این استاد دانشگاه در رابطه با تأثر حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بر بورس، با اشاره به اینکه این ارز اکنون به برخی صنایع تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: نهاده‌های دامی، مواد خوراکی همچون روغن و بخشی از صنایع دارویی از جمله این صنایع است.

وی تصریح کرد : حذف هرگونه رانت اگر منجر به بهبود انضباط مالی دولت، کاهش کسری بودجه و جلوگیری از خلق پول درون‌زا در اقتصاد شود، تورم کاهش یافته و اقتصاد بهبود می‌یابد.

انتهای خبر/