حسن حاجی حسینلو استادیار تکتونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در گفت‌وگو با سرویس حوادث آذرباخیش گفت: اعتقاد کامل دارم که برداشت بی‌رویه و استفاده نابجا از آب‌های زیرزمینی باعث زلزله خواهد شد.

وی ادامه داد: معمولاً زلزله‌های بزرگ در اعماق بیش از ۵ کیلومتری رخ می‌دهد؛ ازاین‌رو بسیار بعید است که در عمق‌های زیاد آبی وجود داشته باشد، ضمن آنکه آب ناشی از باران و برف در عمق‌های کم می‌توانند نفوذ کنند.

حاجی حسینلو با تأکید بر اینکه برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی می‌تواند زلزله‌های تا ۵ ریشتر را ایجاد کند، اظهار کرد: ولی بسیار بعید است که رخداد لرزه‌ای ۷ تا ۸ ریشتر ناشی از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی باشد.

حاجی حسینلو با بیان اینکه بر روی زمین حفره‌های بسیار عمیقی که بتوانند زلزله‌های بزرگ را ایجاد کنند، نداریم، خاطرنشان کرد: بر روی بسیاری از رودخانه‌های کشور سد احداث شده که این امر منجر به کاهش آب رودخانه‌ها شده است و کم‌آبی در کشور مصیبت دیگر ما و از نظر من نوع دیگر “زلزله” است.

این محقق حوزه زلزله‌شناسی با تأکید بر اینکه برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی باعث ایجاد زلزله‌های کوچک که برای ما هم مهم هستند، خواهد شد، توضیح داد: سازوکار زلزله‌های بزرگ ۶ تا ۷ ریشتری متفاوت از زلزله‌های کوچک است. در این نوع زلزله‌ها صفحه‌ای بر روی صفحه دیگر فشار وارد می‌کند و در ابعاد بسیار بزرگ زلزله‌های بزرگ رخ خواهد داد، ولی زلزله ناشی از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در ابعاد کوچک ایجاد می‌شوند.

وی تصریح کرد: با برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، در لابه‌لای ذرات خاک فضاهای خالی ایجاد می‌شود، درحالی‌که آب موجود در لابه‌لای ذرات خاک خود عامل مقاومت است و با برداشت این مقاومت، فضای خالی ایجاد می‌شود که لغزش را بر روی زمین به همراه دارد.

انتهای خبر/