به گزارش خبرنگار آذرباخیش داود منظور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در آیین افتتاح ۱۸ هزار واحد مسکونی شهرستان خوی اظهار داشت: بیش از یک هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری رسیده و تحویل مالکان شد و ۲ هزار واحد هم با بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ هزار واحد دیگر هم در زلزله اخیر خوی دچار آسیب شده بود، اضافه کرد: وام‌های قرض الحسنه و بلاعوض ترمیم شد و این اقدام نشان می‌دهد که دولت پرکاری داریم که بلافاصله بعد از هر حادثه‌ای تلاش می‌کنند اثرات آن را برطرف کنند تا شهروندان به زندگی عادی برگردند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت منابع لازم را برای ادامه عملیات بازسازی و تعمیر منازل آسیب‌دیده از زلزله در جلسه هفته گذشته تصویب کرد، گفت: سعی می‌شود به‌زودی در ۲ یا سه ماه آینده عملیات بازسازی این ۲ هزار واحد به اتمام رسیده و به بهره‌برداری برسند.

منظور ادامه داد: در دور اول سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان غربی ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه تعریف شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی، ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و بقیه اعتبار از محل منابع داخلی و آورده دستگاه‌های استانی باید تأمین اعتبار می‌شد.

وی افزود: آنچه که امروز افتتاح شد، بیانگر اهتمام دولت به پرداخت سهم خود بوده است چرا که دولت سهم سال ۱۴۰۱ را به طور کامل تأمین کرد و امسال هم در حال انجام است.

منظور تصریح کرد: پنج هزار میلیارد تومان منابع باقی‌مانده امسال تخصیص داده می‌شود تا اقدامات به‌سرعت پیش برود.

وی با اشاره به اینکه در استان طرح‌های زیاد دیگری به‌غیراز طرح‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور در دست اجراست، گفت: پیش‌بینی ما این است که طرح‌ها و پروژه‌های ناتمام دیگر هم با اعتبار موردنیاز ۱۰ هزار میلیارد تومان وجود داشته باشد که تلاش می‌کنیم منابع تأمین شود.

معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: مجموع این طرح‌های عملیاتی شده منجر به بهبود کسب‌وکارها در استان، ترانزیت، خدمات حمل‌ونقل بیشتر و خدمات پایانه‌ای روزآمد و سریع خواهد شد.

در جریان ۳ زلزله سال گذشته در شهرستان خوی، در مجموع منازل مسکونی در ۱۳۹ روستا دچار آسیب‌دیدگی شدند که بازسازی و بهسازی این منازل در دستور کار بنیاد مسکن بود.

طی سال گذشته ۱۸ هزار و ۵۲۰ واحد مسکونی در شهرستان خوی بر اثر زلزله آسیب دید که از این بین سه هزار و ۲۲۰ واحد با تخریب بالای ۸۰ درصد در دسته احداثی‌ها و ۱۵ و هزار و ۳۰۰ واحد نیز در دسته تعمیری‌ها قرار گرفت.

انتهای خبر/