به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش»، حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته خوی، گفت: ملت بزرگ ایران در یوم‌الله ۹ دی بابصیرت خود حماسه‌ای بی‌بدیل خلق کردند.

امام‌جمعه خوی با بیان اینکه یوم‌الله ۹ دی روز بصیرت است، افزود: ۹ دی روزی است که ملت بصیر ایران چشم فتنه را درآورد و حماسه‌ای بی‌بدیل خلق کرد و امروز باید ابعاد سیاسی آن برای مردم تبیین شود.

وی با اشاره به اینکه بلوغ سیاسی از دستاوردهای بصیرت است، گفت: بلوغ سیاسی یعنی ایستایی معقولانه بر ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی و دغدغه‌مندی نسبت به تحقق آرمان‌های بلند آن و این همان چیزی است که در حماسه ۹ دی شاهد بودیم.

امام‌جمعه خوی با بیان اینکه محور نخست در بلوغ سیاسی، آگاهی مردم است، تصریح کرد: با افزایش آگاهی مردم به‌تدریج بسترهای لازم برای رشد بلوغ سیاسی در جامعه فراهم می‌شود.

وی گفت: جامعه بالغ بدون گذر از طفولیت، به بلوغ نمی‌رسد برای همین بود که در این کشور روزگاری شاه قبلی به شاه بعدی چنین وصیت می‌کرد: «اگر می‌خواهی در ایران به‌راحتی سلطنت کنی، سعی کن که مردم گرسنه و بی‌سواد باشند.»

قاسم‌خانی اظهار کرد: آنها می‌خواستند جلوی بلوغ سیاسی مردم را بگیرند درحالی‌که به‌تصریح و تأکیدات امامین انقلاب، بصیرت و آگاهی مردم ایران، از عوامل اصلی حدوث و بقای انقلاب و نظام اسلامی بوده و امروز نیز یکی از رسالت‌های مهم نظام اسلامی، ارتقای سواد سیاسی مردم است.

وی با اشاره به اینکه محور دوم در بلوغ سیاسی، حافظه تاریخی است، گفت: در جوامع نابالغ، حافظه تاریخی و خودآگاهی تاریخی به‌شدت ضعیف است، به همین لحاظ این جوامع، واکنش‌هایی ناپخته و ناشیانه به رخدادها و رویدادها نشان می‌دهد.

قاسم‌خانی تصریح کرد: ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار آن است.

امام‌جمعه خوی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات در اسفندماه امسال اشاره کرد و افزود: در شرایطی که تقریباً دو ماه تا برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند وقت مانده، مقام معظم رهبری، رشته مباحثات بنیادین در باب اهمیت پدیده انتخابات را در دست گرفتند و در دیدار مردم خوزستان و کرمان، مؤلفه‌های انتخابات مطلوب و اثرگذار را برشمردند.

قاسم‌خانی تصریح کرد: شاید مهم‌ترین محوری که در جوهره سخنان مقام معظم رهبری وجود داشت تأکید بر وجوه عینی و پیامدهای عملی انتخابات بود.

وی با اشاره به اینکه مجلسی قوی است که بتواند محقِّق تحول باشد، گفت: به همین دلیل حضرت آقا می‌فرمایند: «حل مشکلات کشور، به قانون‌گذاری مناسب و حضور مدبرانه مجلس نیاز دارد»؛ بنابراین مشارکت ضعیف منجر به شکل‌گیری مجلسی ضعیف و ناتوان در رفع مشکلات کشور می‌شود.

انتهای خبر/