حسین حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خوی در گفتگو با خبرنگار «آذرباخیش» در تشریح این خبر گفت: به دنبال شایعات ایجاد شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه پشه آئدس در خوی مشاهده شده باید به اطلاع عموم همشهریان عزیزم برسانم که چنین چیزی واقعیت ندارد و اگر چنین اتفاقی بیفتد خود ما به اطلاع همشهریان خواهیم رساند.
وی با بیان اینکه مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند افزود: از همه همشهریان گرامی تقاضا داریم به شایعات و اخبار غیر موثق توجه نکنند و اخبار صحیح را از منابع رسمی و معتبر پیگیری کنند.

وی با اشاره به این مطلب که هر ماه ۱۰۰ تله برای پشه آئدس می‌گذاریم تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه بیماری تب دنگی در کشور ترکیه مشاهده شده، در ۵۰ نقطه پایانه رازی تله برای پشه آئدس قرار دادیم که تاکنون هیچ پشه‌ای از این نوع مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: اکیپ مخصوص با کیت‌های ویژه تب‌سنج تشخیص بیماری دنگی در پایانه مرز رازی مستقر شده‌اند و بادقت و شبانه‌روزی مشغول رصد نمودن هستند.

حبیب‌زاده با بیان اینکه این پشه علاقه خاصی به رنگ سیاه دارد، اظهار کرد: معمولاً زمان خون‌خواری این پشه صبح تا بعدازظهر است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خوی خاطرنشان کرد: از لحاظ بیماری نیز هیچ‌گونه بیماری تب دنگی در خوی مشاهده نشده است و هر گونه شایعه مبنی بر وجود بیمار تب دنگی در خوی تکذیب می‌شود.

تب دِنگی نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند. این بیماری از طریق پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود. این پشه که به ببر آسیایی مشهور شده است در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد. این بیماری گسترش زیادی یافته و تلفات انسانی زیادی برجای گذاشته است. علائم این بیماری، کمردرد و پشت‌درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است. موارد مرگش ۱ در هزار گزارش شده است.

تب دنگی عفونتی است که توسط ویروس دنگی ایجاد می‌شود. پشه‌ها عوامل منتقل‌کننده (پخش‌کننده) این ویروس هستند. تب دنگی به‌عنوان «تب استخوان‌شکن» نیز شناخته می‌شود، چرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن بیمار تصور می‌کند استخوان‌هایش در حال شکستن هستند. برخی نشانه‌های تب دنگی عبارت‌اند از تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد در ماهیچه‌ها و مفاصل. ممکن است تب دنگی در تعداد کمی از بیماران به یکی از دو گونه خطرناک و کشنده تبدیل شود.

انتهای خبر/