به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش ، موضوعات مطرح شده در این نشست از چند جهت برای رونق اقتصادی استان آذربایجان غربی، علی الخصوص توسعه شهرستان خوی اهمیت ویژه ای داشت چرا که هدفگذاری سی میلیارد دلاری در رابطه اقتصادی دو کشور از جمله موضوعات مورد گفتگوی مقام‌های ایران و ترکیه بود که روحانی تلاش هرچه بیشتر برای تحقق این هدفگذاری را ضروری خواند و گفت: در این مسیر تقویت همکاریهای بانکی و ساز و کار های موجود مانند کمیسیون اقتصادی مشترک، شناسایی زمینه های جدید همکاری اقتصادی و توسعه اقدامات مقتضی برای برقراری مشارکت تجاری نزدیکتر و نیز تدارک شرایط بهتر برای سرمایه گذاران در دو کشور، تسهیل حمل و نقل کالا و افزایش مشارکت بخش خصوصی در همکاری تجاری و بازرگانی ضروری است.

 

با توجه به اینکه مرز رازی از زیرساخت های لازم برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه برخوردار بوده و هم اکنون نیز در حال توسعه است، همچنین نزدیک ترین و امن ترین مسیر زمینی و ریلی ایران و ترکیه از خوی عبور می کند، یقینا این شهرستان می تواند در تحقق تبادلات تجاری ۳۰میلیارد دلاری دو کشور نقش مهمی ایفا کند.

حتی دکتر روحانی در این نشست اتصال خطوط ریلی ایران تا دریاچه وان و ایجاد تنوع در خطوط ریلی با سرمایه‌گذاری مشترک را در توسعه روابط تجاری دو کشور و منطقه حائز اهمیت دانسته و گفته است: توسعه خطوط ریلی می‌تواند به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه باشد.

 

تصمیم دو کشور به ایجاد شهرکهای صنعتی برای بهره گرفتن از امکانات یکدیگر جهت رشد و توسعه صنعتی از دیگر موضوعاتی بود که در مسیر حمایت از سرمایه گذاری‌های مشترک و بخش خصوصی مورد تأکید روحانی و اردوغان قرار گرفت. رئیس‌جمهور همچنین تسریع در تشکیل پنجره واحدگمرکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مصمم هستیم از فعالیت بخش های خصوصی دو کشور و رفع مشکلات احتمالی، حمایت کنیم.

 

توسعه پایانه مرز رازی، تعریض جاده قطور و مهم تر از همه، موافقت دولت با الحاق خوی به مناطق آزاد کشور همگی از آن حکایت دارند که دولت به موقعیت استراتژیک خوی در توسعه کشور، بخصوص در دوران تحریم ها، به خوبی آگاه است و ایجاد این زیرساخت ها، زمینه سازی برای کارهای بزرگ همچون ایجاد شهرک‌های صنعتی، تشکیل پنجره واحد گمرکی و نهایتاً دستیابی به سقف ۳۰میلیارد دلاری در تبادلات تجاری دو کشور ایران و ترکیه است.

 

به باور روحانی برقراری روابط نزدیک‌تر بین دو شهر خوی و قونیه به خاطر برخورداری از شاعران بزرگی چون شمس و مولانا که افتخار تاریخی دو ملت و کل منطقه هستند، می‌تواند نمادی از روابط فرهنگی دو کشور باشد که به ارتقای روابط فرهنگی و توریستی دو کشور می‌انجامد.

 

و چندان بی جا نخواهد بود اگر بگوئیم اعتبار ۳۰میلیاردتومانی برای توسعه آرامگاه شمس تبریزی در خوی نیز با هدف ارتقای روابط فرهنگی و توریستی دو کشور ایران و ترکیه تخصیص یافته است.

 

رئیس جمهور کشورمان همچنین در نشست خبری مشترک با همتای ترک خود از تعیین آقای «برات» و «واعظی» به عنوان دو مسئول کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور خبر داد و هدف از این انتصاب را تقویت همکاری‌های مشترک و سرعت بخشیدن به توسعه روابط دوجانبه دانست.

 

بدون شک، نماینده محترم شهرستان خوی و چایپاره که در هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عضویت داشته و با آقای واعظی هم روابط حسنه ای دارد، از پست جدید ایشان، بهتر می تواند برای توسعه خوی بهره برداری کند!

 

انتهای پیام/