به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش ، فضل الله قریشی در این خصوص اظهارداشت: آذربایجان غربی با داشتن مراتع بکر و خوش آب و هوا و تولید سالیانه ۲۲ هزار تن عسل خالص و طبیعی، ۲۷ درصد عسل کشور را تولید می کند.

وی ادامه داد: در این بین شهرستان خوی با تولید ۱۰ هزارتن عسل و داشتن۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل از مجموع یک میلیون و ۱۰۰ هزار کلونی بومی و مدرن زنبور عسل استان، رتبه نخست تولید عسل را دارد.

قریشی اضافه کرد: ۱۴ تعاونی زنبور داری، ۱۱ کارخانه فرآوری عسل و ۳ شرکت بزرگ تولید کندو در آذربایجان غربی فعال است  و در بخش تولید عسل و صنایع وابسته به آن بیش از ۱۱ هزارتن مشغول بکارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  گفت: عسل تولیدی استان به کشورهای عراق، کویت، مالزی و چین صادر می شود و این محصول به سبب کیفیت بالای آن، مشتریان بسیاری در این کشورها دارد.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت عسل از هر کندوی مدرن ۱۹ و ۹ کیلوگرم و از کندو های بومی ۶ و ۷  کیلوگرم است خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد کندوهای موجود در استان، کندوهای استاندارد و مدرن و کمتر از ۱۰ درصد آن سنتی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: درخصوص تغییر شیوه های سنتی در سالهای اخیر با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای تولید سایر فرآورده های زنبور عسل گام های بسیار خوبی برداشته شده است.

انتهای پیام/خبرگزاری مهر