ابتدا لازم میدانم درخصوص ماده ۶۳ قانون کار جمهوری اسلامی ایران مطلبی را به عرض رسانم ، اینکه : علاوه بر تعطیلات رسمی کشور ، روز کارگر ( ۱۱ اردیبهشت) نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید و باتوجه به اینکه به دلایل مختلف نمیتوان فعالیت برخی از کارگاه ها را حتی در زمان تعطیلات رسمی متوقف کرد ، لذا از مدیران و کارفرمایان واحدهای تولیدی ، صنعتی و خدماتی انتظار میرود برای کارگرانی که در روز ۱۱ اردیبهشت مشغول فعالیت هستند ، مطابق با قانون مزایای انجام کار در ایام تعطیل را درنظر گرفته و پرداخت نمایند.

امروز یازدهم اردیبهشت مصادف است با روز جهانی کارگر و به همت ستاد گرامیداشت هفته بسیج کارگری شهرستان خوی نشست صمیمی با حضور ادارات متبوع و نمایندگان جامعه کارگری در محل سالن اجتماعات سازمان بیمه تامین اجتماعی خوی ترتیب داده شده بود.
ضمن تقدیر از بانیان این نشست ، متاسفانه جای بسی تامل بود که چرا در چنین روزی جای خالی کارگران پر رنگ بود و درد دل و صدای آنان شنیده نشد و یا اجازه شنیده شدن صدای کارگران شهرستان خوی از آنان گرفته شد.!

نشست امروز ، با هماهنگی سازمان بیمه تامین اجتماعی ،اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی ، اداره صنعت و معدن و همچنین بسیج کارگری شهرستان خوی با هدف درد دل کارگران زحمتکش با مسوولین و شنیده شدن خواسته های آنها و پیگیری و رسیدگی از سوی مسوولین ذیربط برگزار شد و انتظار میرفت با حضور پرشور کارگران مواجه شویم که بنا به دلایلی! این انتظار سرابی بیش نبود!

در این نشست مطالب بسیار مهم و کلیدی جهت آگاهی بخشی کارگران و حتی کارفرمایان در بحث نوع صحیح بکارگیری افراد در مشاغل مختلف مطابق با قوانین کار و تامین اجتماعی مطرح شد و رواسای محترم حاضر نیز باتوجه به قوانین جاری و دستورالعمل های اجرایی به سوالات مطروحه بصورت جامع پاسخ دادند که برخی از سوالات به دلیل اهمیت بالا منجر به ثبت و پیگیری مشکلات مربوطه توسط ادارات ذیربط شد.

مشکلات مربوط به طرح طبقه بندی مشاغل ، معوقات در حق و حقوق برخی واحد ها ، عدم وصول کامل بیمه تامین اجتماعی توسط برخی واحدها و ارگانها ، نوع بکارگیری متقاضیان کارورزی در کارخانجات ، بحث روزه کارگران در ماه مبارک رمضان و مطالب بسیار مهم و مفید دیگری که برای آگاهی هم کارگران زحمتکش و هم کارفرمایان گرامی در محیط کارگاه دارای اهمیت بود مطرح شد و بنا به میزان ارتباط سوال به دستگاه مربوطه توسط رییس محترم اداره کار و همچنین رییس محترم بیمه تامین اجتماعی شهرستان خوی پاسخ لازم ارایه گردید و درصورت نیاز به پیگیری ، دستورات لازم در همان جلسه صادر شد ( این حرکت مثبت از سوی ادارات که با بها دادن به قشر مظلوم کارگران موجب دلگرمی آنان میشوند ،شایسته تقدیر است و امیدواریم به یک روز در سال محدود نگردد ).

اما دلایل احتمالی حضور کم رنگ کارگران چیست ؟؟!
با پیگیری بعمل آمده از سوی بانیان این نشست و جویای علت وضعیت بوجود آمده ، مشخص شد دستگاه های ذیربط و مسوول محترم بسیج کارگری شهرستان خوی طبق برنامه ، بصورت مکتوب از تمام کارخانجات و واحدهای کارگاهی شهرستان خوی جهت حضور در نشست دعوت به عمل آمده بود. حال از نظر راقم احتمالات زیر موجب عدم حضور پر رنگ نمایندگان کارگران در نشست صمیمی” ادارات تامین اجتماعی ، تعاون کار و رفاه اجتماعی و صنعت و معدن با جامعه کارگری شهرستان خوی به مناسبت روز جهانی کارگر و هفته بسیج کارگری” شده بود :

۱- عدم وجود مشکل کارگران در واحد یا کارگاه مربوطه!
۲- عدم رسیدن دعوت نامه به دست مدیران و کارفرمایان واحد ها و در نتیجه عدم اطلاع رسانی به کارگران توسط مدیران واحدهای مربوطه
۳- عدم علاقه مدیران ( کارفرمایان) واحدهای کارگاهی از آگاهی بخشی کارگران نسبت به حق و حقوق قانونی آنها ( قانون کار + تامین اجتماعی)

امروز  عدم حضور رییس و یا نماینده محترم اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان خوی خارج از درک بود !! چراکه بخش اعظمی از موارد و مشکلات حوزه کارگری به این اداره مربوط میشود .

در نهایت باید اذعان کرد؛ درصورت اجرای قوانین مختلف در بخش های گوناگون مدیریتی کشور ” از جمله قانون کار و تامین اجتماعی” هیچ مشکل و حواشی بوجود نمی آید و بدینوسیله از کارگران و کارفرمایان ارجمند دعوت می‌گردد از حضور در چنین نشست هایی به گرمی استقبال نمایند تا شاهد کاهش مشکلات حوزه کار و کارگر در جامعه کارگری که بازوان اقتصادی کشور بر دوش آنهاست ، باشیم.

 

انتهای پیام/ امیرعلی موسوی