به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش ؛ عظمت، شکوه و بزرگیِ خوی در خطه آذربایجان و شمال غربی کشورِ پهناور ایران، به عنوان شهری باستانی ، استراتژیک و تاثیرگذار در طول قرن های متمادی همواره نقشی تاریخی، پُر رنگ و غیرقابل چشم پوشی داشته است.

مقبره شمس تبریزی، مزار پوریای ولی، بارگاه امامزاده سید بهلول، دروازه سنگی، پل خاتون، مسجد مطلب خان، بازار مسقف تاریخی ، کلیسای سورپ سرکیس، کاروانسرای خان، پل هوایی قطور و ده ها اماکن متبرکه، تاریخی و گردشگری دیگر، همگی نشان از تمدن کهن و عظمت این شهر حکایت دارد و خوی را به نگینی ناب و درخشان در شمال غربی ایران اسلامی بدل کرده است.

وجود کارگاه های بافت و تولید فرش ریزماهی، دشت های انبوه آفتابگردان، کندوهای سرشار از عسل طبیعی و دشت های پهناور گل محمدی، نام زیبای شهر خوی را تبدیل به “معرف و شناسنامه” این محصولات راهبردی در کشور و خاورمیانه نموده است.

در نشست خبری که اخیراً با رییس شورای شهر و شهردار خوی داشتیم، مهندس اکبرزاده “شهردار خوی” چقدر بجا به این ظرفیت و پتانسیل ها اشاره نمود و اظهار داشت : وجود هرکدام از اماکن تاریخی و گردشگری “موجود” در شهرستان خوی برای پیشرف و توسعه یک شهرستان کافی است و شاید در بحث اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز بتواند با یک یا چند کارخانه و بنگاه اقتصادی برابری نماید.

وی ادامه داد : این امر ( تعدد اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری) موجب شد شهرداری و شورای شهر خوی در راستای زمینه سازی برای ایجاد درآمد پایدار در مدیریت شهری از طریق رونق صنعت گردشگری و به تبع آن؛ تبدیل شهر “وشهرستان” خوی به یک منطقه ی توریست پذیر ، با مشورت و اتخاذ تصمیم جمعی با اعضای شورای اسلامی شهر خوی و سایر کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه، نسبت به تهیه و تدوین سند راهبردی گردشگری “شهرستان خوی” اقدام نمودیم.

ضمن تقدیر و تشکر از تصمیم بسیار مهم و بجای شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی در تدوین سند راهبردی گردشگری خوی، لازم می‌دانم نکات و پیشنهاداتی را که شاید در راستای تسریع در پیشبرد اهداف ترسیمی کمک حال مدیریت محترم شهری واقع گردد به عرض برسانم.

اجرا و پیشبرد اهداف مدنظر در سند راهبردیِ گردشگری یقیناً نیازمند تدوینِ برنامه های دقیق، اولویت بندی شده و پیگیری های لازم جهت اجرای مو به مو و دقیق برنامه ها و طرح های مصوب است.

از طرفی با وجود مشکلات اساسی در بخش های اقتصادی و عدم تخصیص بودجه و اعتبارات کافی برای شهرداری ها، رسیدن به هدف مورد نظر و به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی بواسطه رونق صنعت گردشگری تقریبا محال بنظر می‌رسد!

لذا این مهم بدون جذب و حضور خیّرین و سرمایه گذاران در عرصه مدیریت شهری و احیای بافت های تاریخی و گردشگری و همچنین معرفی، تبلیغ و بازاریابی اماکن بکر و نمونه توریست پذیرِ شهرستان خوی برای بازارهای داخلی و بین‌المللیِ “گردشگری”، میسر نخواهد شد.

از این رو؛ هماهنگی، سیاستگذاری ،تدوین راهبرد ها، برنامه ریزی، هدایت، کنترل، تصمیم گیری و تصمیم سازی با رویکردهای توسعه محور و توجه به میراث فرهنگی و اماکن گردشگری و همچنین مرمت و احیای اصولی و منطقی بافت های تاریخی و گردشگری و قص علی هذا (که در تخصص کارشناسانِ امر و صاحب نظران در حوزه گردشگری است) ؛ مستلزم توجه، نظارت ویژه و مدیریت یکپارچه بر این حوزه مهم و استراتژیک می‌باشد .

با این مقدمه و باتوجه به ظرفیت ها و پتانسیل های عظیم گردشگری در شهرستان خوی و نیاز مبرم به برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه ، بنظر می رسد خلاء عدم وجود کمیسیون تخصصیِ گردشگری و سرمایه گذاری برای عملیاتی کردن سند راهبردی گردشگری و اهداف پیشرو ، بصورت کاملا ملموس احساس می شود.

با وجود کمیسیون تخصصی گردشگری و سرمایه گذاری؛ می‌توان برنامه ها و هدفگذاری های مدونی را در راستای جذب و رسیدن به درآمد پایدار از طریق ایجاد  مدیریت واحد گردشگری، و تلاش برای فراهم نمودن بستر لازم جهت اجرایی شدن برنامه های مصوب بر مبنای اسناد بالادستی در حوزه گردشگری، پیگیری و نهادینه نمود .

باتوجه به اطاله کلام، بحث اهمیت وجود کمیسیون پیگیری و نظارت را به اختصار و در حد درک و فهم راقم اینگونه به عرض می‌رسانم که : کمسیون پیگیری و نظارت می‌تواند با ایجاد شفافیت،نظارت دقیق و تخصصی و ارزیابی فعالیت های مختلف اجرایی در مدیریت شهری و همچنین ارائه راهکار درخصوص رفع موانع و مشکلات شهرداری در اجرای مصوبات شورا و طرح های مصوب در کمیسیون های مختلف شورای اسلامی شهر خوی، یاور و پشتیبان خوبی برای عوامل کنشگر و اجرا کننده شهرداری خوی باشد.

انتهای پیام/