گفتگوی تفضیلی پایگاه تحلیلی خبری آذرباخیش با ریاست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خوی بمناسبت روز جهانی کارگر

سلام جناب آقای رضا کریملو، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما، هفته کارگر را به شما و تمام کارگران عزیز و زحمتکش تبریک و تهنیت عرض میکنیم.

جناب آقای کریملو اگر اجازه دهید باتوجه به قرار گرفتن در هفته کارگر، از شما به عنوان ریاست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سوالاتی را در رابطه با موضوعات مرتبط با این هفته مطرح نماییم تا با پاسخ های علمی جنابعالی مخاطبان عزیز به پاسخ برخی از دغدغه های خود برسند.

به نظر شما مهمترین مشکل رکود در شهرستان خوی چیست و چگونه می‌توان مشکل رکود و بیکاری را حل کرد؟

بنده هم به شما و همه ی مخاطبان گرامی سلام عرض میکنم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان را از درگاه خداوند متعال خواهانم. همچنین هفته کارگر را به تمام دست اندرکاران حوزه کار و تلاش و بخصوص کارگران زحمتکش تبریک عرض می کنم.

اما در ارتباط با سوالی که پرسیدید، به نظر بنده اشتغال عمومی، راهکار مقابله با بیکاری در شرایط رکود است. دولت برای حل مشکل بیکاری از ابزارهای متفاوتی بکار گرفته که مهمترین سیاست ایجاد اشتغال، تامین تسهیلات اعتباری برای فعالیت بخش خصوصی بوده است. لذا اشتغال عمومی بهترین راهکار میباشد که با ایجاد فرصت های شغلی و فراهم کردن زیرساخت های موردنیاز زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم می‌شود.

به نظر شما اقدامات عملی انجام شده در شهرستان خوی در حوزه اقتصاد مقاومتی چگونه بوده است و چقدر از تولید کالای ایرانی حمایت شده است؟

اقدامات عملی اقتصاد مقاومتی عبارتند از؛ شناسایی فعالیت ها و زنجیره های اقتصادی مزیت دار کشور و تمرکز بر آنها – احیاء کردن تولید داخلی که بخش قابل توجهی از امکانات تولیدی معطل است، بعضی ها با ظرفیت کمتر کار می‌کنند، بعضی ها کار نمی‌کنند – خریدهای خارجی ما، قدرت تولید داخلی ما را تضعیف نکند – مدیریت منابع مالی که از بانک ها و مراکز خارجی به کشور وارد می‌شود هدر نشوند – دانش بنیان شدن بخش های مهم کشور – بهره برداری از سرمایه گذاری های گذشته – انتقال فناوری در معاملات خارجی – مبازره با فساد و قاچاق – حمایت از صنایع کوچک و متوسط.
لذا باتوجه به موارد فوق، اگر در کشور یا سایر شهرها موضوع اقتصاد مقاومتی قابل لمس نباشد، می‌توان نتیجه گرفت که به این مؤلفه ها به خوبی توجه و پرداخته نشده است.

باتوجه به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، چه کارهایی می‌توان در این راستا در شهرستان خوی انجام داد؟

بررسی تجربیات گذشته چنین نشان می دهد که می‌توان با رفع موانع اصلی تشکیل و فعالیت بنگاه های کوچک و متوسط مردمی در کشور از طریق یک الگو و برنامه ریزی هوشمندانه، زمینه نقش آفرینی این بنگاه ها در تولید محصولات مختلف را بصورت گسترده فراهم آورد و جهش تولید را رقم زد. طبق فرمایش مقام معظم رهبری، ایشان تفاوت رونق تولید و جهش تولید به این امر مهم اشاره فرمودند که رونق به این معناست که تولید حرکت کند. اما جهش چندین برابر رونق و به این معنی است که یک اتفاق ویژه رقم بخورد، بگونه ای که مردم آن را احساس کنند و تنها از طریق اراده عمومی امکان‌پذیر است.

نقش بسیج و به ویژه بسیج کارگری در شرایط فعلی و ارتقای بهره وری تولید ملی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تفکر بسیجی نقش مهمی در تحقق و ارتقاء بهره وری تولید ملی دارد. برای داشتن یک اقتصاد پویا و بهره وری تولید ملی، تفکر و اراده بسیجی و عدم وابستگی نقش مهم و تاثیرگذاری در تولید ملی و ارتقای آن داشته است.

انتهای پیام/