حسن نصرالله پور شهردار خوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» در توضیح این خبر اظهار داشت: طرح ایجاد توتستان در راستای افزایش فضای سبز و تفرجگاه‌های شهرستان خوی اخیراً توسط شهرداری خوی مطرح شد که بعد از اقدامات لازم، اکنون برای بهره‌برداری آماده شده است.

شهردار خوی گفت:  در این توتستان ۲۰۰ اصله نهال توت شامل نهال‌های توت سفید، توت موزی زرد و قرمز، شاه‌توت پیوندی، توت مجنون چتری و توت سیاه کاشته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مساحت توتستان ۶ هزار متر مربع است افزود: درشهرستان خوی ۷ هکتار توتستان وجود دارد که بخشی نیز به صورت حاشیه کاری و پراکنده وجود دارد که درختان توت موجود در خوی شامل توت سفید، توت قرمز و شاه توت از انواع توتهای درختی هستند که توت خوی به علت دانه درشت بودن و داشتن قند بالا در بازار از مشتریان خاصی برخوردار است..

نصرالله پور با اشاره به تاریخ خوی در مورد میوه توت تشریح کرد: توت خوی از شهرت منطقه‌ای و فرااستانی برخوردار است که خود یادگار دوران بسیار گذشته‌ای است که صنعت پرورش کرم ابریشم در این شهرستان رواج داشته و خوی یکی از مراکز مهم صادرات ابریشم ایران بوده است.

شهردار خوی گفت:  درخت توت و محصولات فرآوری شده از آن ازجمله نخ و پارچه ابریشمی و همچنین توت خشک در شهرستان خوی قدمت تاریخی دارد همچنین محصولات فرآوری شده از درخت توت درگذشته آن‌چنان در خوی رونق داشت که سه کوچه این شهر از دوره صفوی به نام‌های توتلو، ابریشم چی و قوت لار (نوغان) نام‌گذاری شده بود و هم اکنون نیز در برخی از شهرستان‌های استان، توت مرغوب را به نام توت خوی می‌شناسند.

انتهای خبر/