به گزارش خبرنگار آذرباخیش، اقشار مختلف مردم و هیئات عزاداری شهرستان خوی در لبیک به امام حسین (ع) همچون سال‌های گذشته در اربعین امسال نیز در میدان شیخ نوایی تجمع و در عزای سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) ویاران شهیدش مرثیه‌سرایی و به سرو سینه زدند.

گفتنی است این اجتماع از ساعتی پیش در میدان شیخ نوایی با حضور پرشور هیئت‌های مذهبی و عزاداران حسینی و با سخنرانی  حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت قاسم‌خانی امام‌جمعه و مداحی مادحین اهل‌بیت عصمت و طهارت شهرستان خوی برگزار شد .

ضمناً قابل‌توجه است که جاماندگان اربعین از تمامی اقشار مختلف مردم هم‌زمان در نقاط مختلف شهرستان خوی در مراسم‌های عزاداری حسینی خصوصاً در مواکب اربعینی شرکت کردند و همچنین در دو مسیر پیش‌بینی‌شده پیاده‌روی کردند.

در نگاهی به تاریخ همایش اربعین حسینی می‌توان گفت این تجمع باهدف عرض ارادت مردم ولایت‌مدار به محضر آل الله (خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت) و همچنین ابلاغ و ادامه  پیام نهضت عاشورا (هیهات من الذله) به دشمنان اسلام است.

و همچنین تجمع اربعین مراسم و گردهمایی مذهبی است که توسط مسلمانان شیعه و به‌صورت پیاده‌روی از مسیرهای منتهی به کربلا به‌منظور زیارت و جمع‌شدن همه آنها در چهلمین روز پس از کشته‌شدن حسین بن علی سومین امام شیعیان در نبرد کربلا انجام می‌شود. این مراسم یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات مسالمت‌آمیز جهان خوانده شده و از سال ۲۰۱۴ به بزرگ‌ترین پیاده‌روی (پیمایش) و گردهمایی عمومی سالانه در جهان تبدیل شده است.

باید گفت برگزاری همایش بزرگ جاماندگان اربعین نمادی از عاشقی، دلدادگی و نمایش اوج شور و شعور حسینی عاشقان سیدالشهدا (ع) در برابر دیدگان دنیاست که سابقه طولانی داشته است. راهپیمایی و تجمع عزاداران در روز اربعین از زمان امامان معصوم (ع) در بین شیعیان رایج بوده است که توسط برخی علما در طول سالیان دراز ادامه داشته است؛ اما در زمان صدام در عراق ممنوع شد که  با سقوط حزب بعث، مراسم راهپیمایی اربعین بار دیگر در عراق احیا شد. از آن سال به بعد هر ساله جمعیت بیشتری نسبت به سال قبل در آن شرکت می‌کند. پیاده‌روی اربعین به یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان شیعیان و به بزرگ‌ترین گردهمایی سالانهٔ مذهبی در جهان  تبدیل شده است. این سفر با پیاده‌روی‌های طولانی از نجف یا بصره تا کربلا شاخص می‌شود. افرادی از قشرها، قومیت‌ها و فرقه‌های مختلف در این راهپیمایی شرکت می‌کنند

لازم به ذکر است پیاده‌روی اربعین با مراسم حج مسلمانان مقایسه می‌شود؛ اما رویداد (حج) سالانه حدود دو میلیون تن را کنار هم جمع می‌کند که خیلی کمتر از پیاده‌روی اربعین است و اربعین حسینی تعظیم شعائر دینی و رمز پویای همیشگی نهضت پربار حسینی و اعلام پایبندی به مکتب سرخ عاشورا است، برگزاری چنین اجتماعی منعکس‌کننده ارادت مردم به اهل‌بیت (ع) است.

در نگاهی دیگر به همایش اربعین حسینی مشهود است که اجتماع میلیونی در اربعین حسینی به‌عنوان یکی از آیین‌های دینی که به‌صورت جمعی و توأم بااحساس و دارای هدف برگزار می‌شود، نقش‌ها، ظرفیت‌ها، مؤلفه‌ها و کارکردهای مختلفی دارد و آن را می‌توان از زوایای مختلفی بررسی کرد. یکی از این زوایا، بحث نقش‌ها و کارکردهای سیاسی و اجتماعی اربعین است. افتخارآفرینی، وحدت و انسجام‌بخشی از کارکردهای سیاسی، و هویت‌بخشی و تقویت روح جمعی از مؤلفه‌ها و کارکردهای اجتماعی است.

انتهای خبر/