به گزارش آذرباخیش همه ساله ۷ مهرماه که مصادف است با سالروز بزرگداشت عارف بزرگ ایران زمین “شمس تبریزی” میهمانان عالیقدر خارجی و داخلی برای شرکت در همایش بین المللی شمس و مولانا در شهرستان خوی گرد هم می آیند.

ویروس کرونا که از اواخر سال ۹۸ در سراسر کشور شیوع پیدا کرده است، موجب شد بسیاری از آیین ها، مراسمات، همایش ها و جشنواره ها تعطیل و یا بصورت آنلاین در بستر فضای مجازی اجرایی گردند.

ششمین همایش علمی بین المللی شمس و مولانا در سال جاری نیز از این حیث مستثنی نبوده و بنا به رعایت دستورات ستاد مبارزه با “کرونا ویروس” مقرر شده است در روزهای هفتم تا دهم مهرماه برنامه های این همایش بین المللی از طریق فضای مجازی در اختیار علاقه مندان به شمس و مولانا قرار گیرد.

در پی اعتراضات مردمی و نمایندگان مردم در پارلمان شهریِ خوی از اجرای پروژه سرشار از نقص و معایب سازه ای و معماری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان غربی با تشکیل “کارگروه نظارت شورای فنی استان” طی نامه ای به شماره و تاریخ ۳۱۸۰۸۳ – ۹۹/۰۶/۲۲ کتباً به جناب آقای جباری (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی) اهم نواقص اساسی موجود را ابلاغ نمود.

۱- کیفیت پایین بتن اجرا شده در ستون ها، وجود تخلخل غیر مجاز در بتن سازه ای و ترمیم و اصلاح نادرست بتن ۲- عدم استفاده از خدمات مهندسین مشاور در امر نظارت (منجر به ضعف نظارت در اجرا و راهبری پروژه) ۳- استقرار نامناسب پروژه (بطوریکه یکی از ساختمان های اجرا شده دید کلی مقبره و برج را تحت شعاع خود قرار داده است) ۴- عدم برنامه‌ریزی منطقی و صحیح در فازبندی مراحل اجرایی پروژه با توجه به حجم زیاد عملیات و میزان منابع مالی (جهت حفظ مسئولیت های بعدی پیمانکار، عوامل اجرایی و نظارتی پروژه در دوران تحویل موقت و قطعی پروژه) – از مهمترین مواردی بود که پس از بررسی های دقیق و فنی به مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رسماً اعلام شده است.

باتوجه به رسوایی های تاسف بار بجا مانده از اجرای شرم آور پروژه مجموعه فرهنگی شمس تبریزی، بیم آن بود که درصورت مواجهه مهمانان خارجی و داخلیِ حاضر در این همایش علمی بین المللی و مشاهده این افتضاحات در بارگاه شمس تبریزی ، به وجهه و آبروی شهرستان خوی و همچنین عظمت و منزلت عارف برجسته ایران اسلامی خدشه وارد خواهد شد.

لذا به نظر می‌رسد باتوجه به ضرورت پیروی از دستورات ستاد مبارزه با کرونا ویروس و لغو آیین های حضوری و به تبع آن؛ با عدم حضور اساتید برجسته ی شمس پروژه و مولوی شناس (خارجی و داخلی) در خوی ، این بار ویروس کرونا ناجیِ رسواییِ مجریِ پروژه مجموعه فرهنگی شمس تبریزی شده است و مجریان این پروژه باید خداوند را شاکر باشند که برنامه های ششمین همایش علمی بین المللی شمس و مولانا بصورت مجازی برگزار خواهند شد.

انتهای پیام/