به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» کریم علی‌نژاد فرماندار ویژه شهرستان خوی در گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی با پرداختن به ویژگی‌های شخصیتی این سردار بزرگ اسلام گفت: شهید سید محمد حجازی بیش از ۴۰ سال از عمر خود را وقف دفاع از انقلاب اسلامی و نیروهای مقاومت کرد و یکی از فرماندهان نام‌آشنا در جبهه مقاومت بود و تفکر بسیجی یکی از مشخصات بارز این شهید بزرگوار بود که در تمامی سال‌های خدمت و در مسئولیت‌های مختلف به‌ویژه در جبهه مقاومت، آن را حفظ و اشاعه داد.

وی ادامه داد: ایشان در جریان زلزله بم نیز همراه سردار احمد کاظمی در همان دقایق اولیه پس از اطلاع از وقوع زلزله، خود را به منطقه رساند.

علی‌نژاد افزود: حضور میدانی سردار سلیمانی در تمام عرصه‌ها نیاز به پشتوانه برنامه‌ریزی داشت که این نقش را سردار حجازی به عهده داشت و می‌توان گفت مغز متفکر نیروی قدس در زمان سردار سلیمانی بود همچنین شهید حجازی فرمانده چندوجهی بود؛ یعنی هم در صحنه‌های ستادی، فرماندهی و میدانی و فرهنگی بسیار توانمند بودند.

فرماندار خوی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی سردار حجازی اظهار داشت: این شهید بزرگوار از مجریان پیاده‌روی اربعین و بازسازی عتبات و عالیات بوده و در عرصه کارهای فرهنگی حضور فعال داشتند.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که ایشان به‌نوعی پدر موشکی حزب‌الله تلقی می‌شد تصریح کرد: شاید بتوان این‌گونه گفت که مؤثرترین چهره در تجهیز حزب‌الله به انواع موشک‌ها به‌ویژه موشک‌های نقطه‌زنی، شهید حجازی بود.

وی نقش مهم این شهید در صحنه‌های مختلف را مورد اشاره قرارداد و تصریح کرد: شهید حجازی در اوج توطئه‌های دشمن در صحنه‌های سیاسی، فرهنگی و نظامی با آرامش خاطر اقدامات ارزنده‌ای را مبتنی بر فرامین امامین انقلاب انجام می‌داد و حتی عملکرد سردار حجازی در سال‌های مبارزه با داعش سبب شد تا نام او را در لیست تحریم‌ها و لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار دهند.

در نگاهی کوتاه به زندگی مجاهدانه سردار حجازی باید گفت او مرد مجاهد و خستگی‌ناپذیری بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و غائله شمال غرب کشور، به آنجا رفت، وقتی هم که جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران شروع شد، راهی جبهه جنوب شد. او در هشت سال دفاع مقدس مسئولیت‌های متعددی داشت و در برهه‌ای هم مسئول اعزام نیرو به جبهه بود؛ سردار حجازی در طول اعزام به جبهه چندین بار مجروح شد و تا زمان شهادتش از عوارض بمب‌های شیمیایی در جنگ، رنج می‌برد.

پس از جنگ تحمیلی تا زمان شهادتش مسئولیت‌های دیگری بر عهده گرفت که می‌توان به فرماندهی بسیج، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح، جانشین سپاه نیروی قدس اشاره کرد. یکی از کارهای مهم او بسیج که در راستای اهداف انقلاب اسلامی انجام داد، ایجاد بسیج سازندگی و تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی بود. این فرمانده جبهه مقاومت ۲۹ فروردین سال ۱۴۰۰ بر اثر عارضه قلبی و عوارض ناشی از جنگ با مسئولیت جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۶۵ سالگی به شهادت رسید.

انتهای خبر/