کریم علی‌نژاد فرماندار خوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» با اشاره به اینکه ایجاد مرز ترانزیتی رازی در ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جزو تفاهم‌نامه ایران و ترکیه بود افزود: در نشست اخیر تفاهم‌نامه ۳۰ بندی بین ایران و ترکیه به امضا رسید که توجه ویژه دو طرف به توسعه همکاری‌های همه‌جانبه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌ها، بازگشایی مرزهای جدید بین استان‌های مرزی ترکیه و آذربایجان غربی و همچنین ایجاد مرز جدید ترانزیتی و صادراتی در کاپی کوی – رازی خوی، از جمله مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌ها بود که اجرای آن‌ها منجر به تحولی خوب و ارتقا تجارت بین‌الملل منطقه‌ای بین دو طرف خواهد شد.

فرماندار خوی از بند ۱۱ مصوبه شورای مبادلات مرزی استان در سال ۱۴۰۲ نیز گفت و اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه نامه فی‌مابین دو کشور و نیز مصوبه این شورا، از پایانه مرز رازی روزانه ۳۰ خودروی ترانزیتی (تریلی) به‌صورت ترانزیت تردد خواهند کرد.

علی‌نژاد با بیان اینکه طی چند روز گذشته ۱۶ خودروی ترانزیتی از مرز تردد نموده است گفت: در حال حاضر محصولات کشاورزی از این مرز ترانزیت می‌شود و لذا خودروهای ترانزیتی از هر نقطه ایران می‌توانند از طریق مرز رازی به کشور ترکیه و اروپا تردد کنند.

وی افزود: در محور خوی – قطور – مرز رازی دونقطه حادثه‌خیز و حساس برای ترانزیت وجود دارد که با دستورات استاندار آذربایجان غربی و با بسیج‌کردن تمامی دستگاه‌ها به‌زودی رفع و در تلاش هستیم تا بیش‌ازپیش این محور را برای ترانزیت و مسافران به‌صورت ایده‌آل به بهره‌برداری کامل برسانیم.

فرماندار خوی گفت: مرز رازی این شهرستان اکنون هم به‌صورت ترانزیتی و هم مسافری به‌عنوان مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

مرز رازی خوی با دارابودن سالن مسافری و تجاری در سه‌طبقه و بیش از هشت هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا، در مدت‌زمان ۳ سال، با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته افتتاح شد.
انتهای خبر/