به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» حجت‌الاسلام قاسم‌خانی امام‌جمعه شهرستان خوی در خطبه‌های این هفته خود در مصلی امام خمینی (ره) با بیان اینکه ایران امروز در میانه یک جنگ ترکیبیِ پیچیده است که در آن همه گزینه‌های یک نبرد واقعی فعال شده است گفت: اگر مردم احساس می‌کنند جنگی وجود ندارد، ثبات برقرار است و ترورهای گاه‌وبیگاه را عجیب می‌دانند، علت این است که ایران علی‌رغم قرارداشتن در کانون اصلی تحولات و نبردهای سخت غرب آسیا، کشتی خود را از این تلاطم‌های شدید به‌گونه‌ای آرام و مطمئن عبور داده است که کمترین تکانه‌ها برای مردمش عجیب و غیرقابل‌انتظار به نظر می‌رسد که هر کشور دیگری اگر می‌خواست بجای جمهوری اسلامی این‌چنین آشکار پنجه در پنجه آمریکا و ناتو بیندازد، اسرائیل را به ورطه نابودی بکشاند و مسئولیت آن را نیز شجاعانه بپذیرد حتی اگر تسلیم نمی‌شد احتمالاً اکنون به ویرانه‌ها شباهت داشت، نه آنکه مردمش در شبکه‌های اجتماعی کیفیت رفاه اجتماعی را به بحث بنشینند!

وی ادامه داد: کشوری که در نبرد علیه باطل است، در راه اهداف بلند خود خون هم می‌دهد و این شهادت‌ها در یک نبرد مستمر امری طبیعی است و اگر ایران را با آمریکا مقایسه کنید آنها هم مکرر تلفات می‌دهند، خسارات سنگین متحمل می‌شوند و تقریباً در همه طرح‌هایشان ناکام مانده‌اند و اگر سطح تلافی را در قواره رژیم صهیونیستی و شرایطش در جنگ ارزیابی نمایید باید بگویم این کجا و آن کجا؟ یکی پایتختش روز و شب زیر موشک‌ها و راکت‌های مقاومت است بنادرش تعطیل، اقتصادش مختل، شهرک‌نشینانش آواره، ارتشش درگیر، استیصال بی‌سابقه تجربه می‌نماید و با افکار عمومی در داخل و خارج طرف است، دیگری هم خیلی آسوده و با تمرکز کل جبهه‌های منطقه را در آرامش مدیریت می‌کند درحالی‌که خط مقدم فرسنگ‌ها با مرزهایش فاصله دارد و صدالبته گاهی شهدایی را نیز تقدیم می‌کند و اگر این نباشد نامش جنگ نیست!

خطیب جمعه شهرستان خوی با ذکر سؤالی مبنی بر اینکه اسرائیل واقعاً دنبال چه هدفی است تشریح کرد: واقعیت این است که خود نتانیاهو؛ اسرائیل و حتی آمریکا را در یک مخمصه عجیب قرار داده است. توقف جنگ برایشان شکست است و ادامه جنگ دردی از دردهایشان دوا نمی‌کند و مکرر هزینه‌های جدید می‌سازد و محاصره را تنگ‌تر می‌کند، علاوه بر تلفات زیاد و ضررهای مالی فراوان، به اختلافات داخلیِ مردم و سیاسیون، و سیاسیون با هم نیز دامن زده است؛ آمریکا نیز صراحتاً اعلام کرد ادامه جنگ بی‌فایده است و بِلینکِن به سران رژیم گفته مطابق ارزیابی‌های ما این جنگ به نابودی و شکست حماس منتج نمی‌شود و بهتر است که از آن دست کشید. این یعنی آمریکا نیز چشم‌انداز مثبتی در ادامه نبرد غزه نمی‌بیند! فشارهای داخلی و خارجی نیز بر نتانیاهو افزایش‌یافته است و هر روز ملت‌ها و کشورهای دیگری به جمع مخالفان رژیم اشغالگر می‌پیوندند.

قاسم‌خانی اظهار داست: همه این فشارها بر نتانیاهو باعث شده تا او بیش‌ازپیش عصبی شود و قطعاً بانی تمام این بدبختی‌ها را جمهوری اسلامی ایران می‌داند؛ بنابراین می‌داند جنگ متوقف شود عمر سیاسی نتانیاهو پایان خواهد یافت و به‌احتمال زیاد وی را محاکمه خواهند کرد هم به‌خاطر سهل‌انگاری هنگام وقوع حادثه هفتم اکتبر و ناتوانی در مدیریت جنگ و هم پرونده‌های قضایی که پیش‌ازاین حوادث داشت پس او یک راه بیشتر ندارد و آن هم واردکردن آمریکا به درگیری با ایران است؛ به‌نحوی‌که جنگ در منطقه آن‌قدر گسترده گردد که نبرد غزه در میان آن گم شود. به این شکل هم آمریکا و غرب را به‌صورت واقعی کنار خود می‌آورد و هم آسیب جدی به مقاومت می‌زند و هم اینکه به خیال خام خود با بروز یک جنگ بزرگ اسرائیل را از کانون توجهات منطقه و دنیا خارج می‌کند.

امام‌جمعه خوی ادامه داد: آمریکا به‌هیچ‌وجه رویارویی و جنگ با ایران را نمی‌خواهد چون می‌داند جنگی را اگر شروع کنند پایانش را دیگران ترسیم می‌کنند. در واقع این جنگ یعنی نابودی همه امکانات آنها… او می‌داند که ایران هم از چنین وضعیتی واهمه ندارد، چون ابتکار عمل در دست جمهوری اسلامی است. این که مقامات آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان به دست‌وپا افتاده‌اند و از ایران می‌خواهند اسرائیل را به‌خاطر اقدام تروریستی در دمشق مجازات نکند، نشانه دو واقعیت مهم است: نخست جدیت و قاطعیت ایران درباره مجازات پشیمان‌کننده و دوم ناتوانی اسرائیل در دفع عملیات انتقامی ایران با وجود همه هارت‌وهورت‌هایی که مقامات صهیونیستی می‌کنند البته اغلب تحلیل‌گران سیاسی و اطلاعاتی در غرب هم معتقدند که ایران، اسرائیل  را مجازات خواهد کرد و مجازات قطعی است. اگر هم ابهامی وجود داشته باشد و موجب گمانه‌زنی‌های متنوع می‌شود، صرفاً درباره زمان، موقعیت، و کیفیت عملیات انتقامی ایران است. همین هم مسئله را برای صهیونیست‌ها آزاردهنده‌تر می‌کند.

وی یادآور شد: یکی از زیباترین و دقیق‌ترین شیوه‌های مدیریت جنگ را این روزها ایران پیاده کرده است که همه‌جوره دشمن را به باتلاق کشانده و خود محکم و استوار با هیبتی قانونی، دیپلماتیک و عملاً به‌عنوان سخنگحجت‌الاسلام قاسم‌خانی در بخش دیگری از خطبه‌های خود به  تأکید مجدد رهبر انقلاب بر مقوله عفاف و حجاب پرداخت و خاطرنشان کرد: مطرح‌شدن موضوع حجاب در دیدار با مسئولین نظام و بیان چندوجهی رهبر انقلاب در این زمینه در کنار تبیین و مطالبه‌گری‌ای که ایشان داشتند، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است لکن به‌رغم همه هشدارها و مطالباتی که رهبر انقلاب در این زمینه داشته‌اند در میدان عمل، مشاهده می‌کنیم که باز هم تساهل و تسامح وجود دارد و یا اقدامات سطحی و گزینشی صورت می‌گیرد. در این جنگ همه‌جانبه‌ای که علیه حجاب و عفاف صورت‌گرفته و دشمن و بی‌بند و بارهای داخلی هم به دنبال ماهیگیری هستند؛ بنابراین از دستگاه‌های مختلف کشور انتظار بیشتری می‌رود که با ورود هوشمندانه و عالمانه و در صورت نیاز قاطعانه با این چالش تحمیلی مواجه شوند.

وی تبیین کرد: بعضی‌ها می‌گویند به‌جای اعمال قوانین بر روی عقاید مردم کار کنیم؛ بله کارکردن بر روی عقاید مردم که قطعاً لازم است و منافاتی با اعمال قوانین ندارد و جلوی آن را نگرفته است و اینکه با اعمال قوانین هم نمی‌خواهیم اعتقاد مردم را درست کنیم تا کسی اشکال کند که اعمال قوانین، روش مطلوبی برای اصلاح عقاید مردم نیست. رسالت و کارکرد قوانین، درست‌کردن اعتقاد مردم نیست، بلکه اصلاح رفتارهای اجتماعی آنهاست برای درست‌کردن باور مردم باید از شیوه‌های فرهنگی استفاده شود؛ رهبر حکیممان هم در خطبه‌های عید فرمودند جمهوری اسلامی کسی را به‌زور قرار نیست دین‌دار کند؛ ولی با هنجارشکنی اجتماعی مقابله می‌کند.

امام‌جمعه خوی با اشاره به اینکه در تدوین قوانین اجتماعی در درجه اول، مصالح جمعی اولویت دارد، تا منافع شخصی افزود: قانون یعنی منع و محدودکردن یک سری آزادی‌های فردی برای مصالح اجتماعی پس با وضع قوانین پوشش قرار نیست اعتقاد مردم به حجاب درست شود؛ بلکه هدف آن است که شرایط مؤمنانه و سالم زیستن در جامعه فراهم شود. قانون‌گذاری برای رفتارهای اجتماعی و رفتارهایی که بر افراد دیگر تأثیر دارد، هزینه رفتارهای غلط اجتماعی را بالا می‌برد و عملاً می‌‌تواند به کاهش این رفتارهای غلط در جامعه منجر شود؛ پس قانون به سالم شدن جامعه کمک می‌کند. اگر حالا یک کج‌سلیقه‌ای هم اصطلاح اجبار را در این سالم‌سازی استفاده کند مهم نیست؛ چون در تمامی قوانین روحی از اجبار وجود دارد منتهی آنچه برای قانون‌گذار اهمیت دارد سلامتی است که در جامعه ایجاد می‌شود؛ بگذار یاوه‌گویان هر چه می‌خواهند بگویند سلامت جامعه نباید به‌خاطر کج‌فهمی عده‌ای نادان ذبح شود.

این مقام دینی گفت: هر قانونی نیاز به مجری و ضمانت اجرایی دارد و اگر پلیس امنیت اخلاقی نباشد این قوانین ضمانت اجرایی نخواهند داشت و اجبار و اعمال قانون ممکن است حال فرد متخلف را بد کند، اما حال جامعه را خوب می‌کند. البته شکی در این نیست که ضمن اجرای قاطعانه قانون، رفتار مجری قانون با متخلفین باید مناسب باشد خصوصاً در مورد مسائلی مثل حجاب و عفاف که با باورهای اسلامی گره‌خورده و باید بسیار بیشتر دقت کرد.

وی ادامه داد: بعضی هر موقع حرفی از حجاب مطرح می‌شود مباحث اقتصادی را مطرح می‌کنند و حال‌آنکه رعایت حجاب هیچ نقشی در تضعیف اقتصاد ندارد که بگوییم اگر حجاب رعایت نشود اقتصاد خوب خواهد شد. هر دو برای جامعه لازم است. اگر در یکی مشکل داشتیم و تلاشمان منتج به نتیجه نمی‌شود بنا نیست دیگری را هم به مشکل بیندازیم؛ نسبت فرهنگ‌ با اقتصاد، نسبت اکسیژن با غذا است و اصلاً در مقایسه این دو، اولویت‌سنجی مطرح نیست. همچنان که نمی‌شود گفت وقتی گرسنه‌ام، اکسیژن بود، بود نبود، نبود؛ نمی‌شود گفت وقتی مشکلات اقتصادی هست حجاب بود، بود نبود، نبود. چون حجاب امر فرهنگی است و مثل اکسیژن نجات‌دهنده فرد و جامعه در سیری و گرسنگی است.

حجت‌الاسلام قاسم خانه تصریح کرد: هر چقدر در زمینه اقتصادی تلاش می‌شود باید چندبرابر آن در زمینه معنویت جامعه تلاش شود که تلاش برای تأمین «رفاه مادی مردم»، قطعاً یکی از مهم‌ترین وظایف «حاکمیت دینی» است؛ اما اگر این رفاه، با «رشد معنوی» همراه نبوده و توسعهٔ دلبستگی‌های مادی و دنیازدگی را به همراه داشته باشد جدای از آن که انسان را از رسیدن به کمال الهی خود بازمی‌دارد می‌تواند جامعه اسلامی را نیز در نبرد با قدرت‌های زورمند و زورگو زمین‌گیر کند چرا که جامعه‌ای که نتواند در مواجهه با فشار دشمن از دنیا، راحتی‌های دنیا و لذت‌های دنیا دل بکند حتماً تن به ذلت داده و شکست خواهد خورد.

وی با از مردم شریف شهرستان خوی که در راهپیمایی حمایت از مظلوم سنگ تمام گذاشتند یادآور شد: از مردم غیور کشورمان و از مردم کشورهایی که مردمشان علی‌رغم خباثت دولت‌هایشان به خیابان‌ها آمدند تقدیر می‌کنیم و این نشانه بیداری عدالت‌طلبان هست مردم دنیا از ظلم خسته شده‌اند و نیز از روحیه بالای خود مردمی که زیر سلطه و ظلم هستند مردم جبهه مقاومت، مردم غزه که در استقامت و مقاومت الگوی جبهه مقاومت شدند تقدیر می‌شود آن غزه قهرمان؛ صبر و مقاومت را به نام خود ثبت کرد.

امام‌جمعه خوی ادامه داد: شیوخ بی‌غیرت عرب همه تسلیم آمریکا شده‌اند و دولت‌های جهانی از ترس صهیونیسم اقدامی نمی‌کنند. سازمان ملل مرده و اسرائیل زیر دست حمایتش بزرگ‌ترین جنایت قرن را رقم می‌زند. فقط یک گروه مردانه ایستاده‌ و زیر بار ذلّت نمی‌رود و البته خوشبختانه در غزه سلبریتی خائن وجود ندارد و اگر سلبریتی خائن در غزه بود، اگر بعضی از این چهره‌هایی که در ملت ما لانه کردند پول این ملت را می‌خوردند و نمکدان می‌شکنند بودند در این مدت که خدا می‌داند چندبرابر بمب اتمی هیروشیما بر روی این مردم بی‌گناه بمب ریختن هزاران خانه‌خراب کردند بااین‌همه یک کلیپ دیده‌اید که مردم علیه حماس صحبت کرده باشند که اگر بود حتماً دشمنان حتی ایرانی‌شان مثل اینترنشنال و بی‌بی‌سی قطعاً رو می‌کردند این روحیه‌ها همه نشئت‌گرفته از همان روح معنویت خواهی هست که امام علی (ع) در دنیا دمید.

خطیب جمعه خوی  در پایان با گلایه از مسلمانانی که در مسئله فلسطین سکوت کرده‌اند گفت: مسلمانانی که دولتشان در تنفس مصنوعی این رژیم نجس مشارکت دارند باید علیه این دولت‌های وابسته به میدان بیایند و از این ظلم جلوگیری نمایند اگر مردم در کشورهای اسلامی قیام کنند دیگر چیزی برای اسرائیل باقی نمی‌ماند؛ بنابراین دولت‌های خود را نیز با این اعتراض‌های سراسری و در میدان به قطع رابطه سیاسی و قطع شریان اقتصادی با اسرائیل مجبور کنند.

انتهای خبر/