حجت‌الاسلام عباسعلی امامی رئیس دادگستری شهرستان خوی در گفت‌وگو با خبرنگار آذرباخیش ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه این قوه را چشم امید مردم در اجرای عدالت عنوان و گفت: اگر ما به مسئولیت خود درست عمل کنیم، همه مردم به‌نظام امیدوار می‌شوند و اگر سستی و قصور داشته باشیم، امیدها به یاس تبدیل خواهد شد. مردم از ما انتظار اجرای عدالت و احقاق حق  خود را دارند و ما باید در نهایت بی‌طرفی قانون را اجرا کنیم.

وی افزود: قوه قضائیه نقش مهمی در تأمین امنیت کشور دارد و این قوه باید سازوکار و امکاناتی را فراهم کند که منجر به کاهش وقوع جرم در جامعه شود؛ بنابراین باید در برخورد قاطع با اشرار، اراذل‌واوباش، مفسدین اقتصادی که از تکالیف قوه قضائیه در جهت برقراری امنیت در کشور است کوتاهی نکند.

رئیس دادگستری شهرستان خوی با بیان تلاش‌های بی‌وقفه شهید بهشتی در قوه قضائیه تصریح کرد: شهید بهشتی از آغاز فعالیت خود در قوه قضاییه تلاش کرد بنیان این قوه را به‌گونه‌ای برپا کند که عدالت در جمهوری اسلامی به‌صورت اساسی و نهادی تضمین گردد. از نظر ایشان قوه قضاییه در طراز اسلامی و عدالت‌محور شاخص‌های متعددی دارد این عالم دانشمند و بزرگوار معتقد بودند دستگاه قضایی که فلسفه وجودی آن اجرای عدالت در جامعه است، از همگان سنگین‌تر است، چرا که عدالت قضایی منشأ اعتماد اجتماعی و تأمین امنیت واقعی به شمار می‌رود و کار قضا و داوری، بی‌شک باید بر اساس حقیقت‌خواهی و عدالت‌خواهی و به‌دوراز هرگونه شائبه و دخالت عوامل منحرف‌کننده صورت گیرد تا منشأ اعتماد اجتماعی و تأمین امنیت واقعی و عدالت گردد.

حجت‌الاسلام امامی تدوین قانون اساسی را ثمره مسئولیت این شهید در قوه قضائیه خواند و گفت: هنر شهید بهشتی این بود که توانست جمهوریت و اسلامیت را در قانون اساسی کنار هم بنشاند تا هم حق تعیین سرنوشت مردم نهادینه شده، و همه امور کشور متکی بر آرای ملت باشد، و هم عقیده و ایمان اکثریت جامعه به مکتب اهل‌بیت پیامبر ص حرمت داشته باشد؛ نه کسی زمامداری جامعه را حق خویش بپندارد که می‌تواند آن را در خاندان خویش موروثی کند، و نه حق داشته باشد موازین دینی و قانونی را نادیده بگیرد؛ نه استبداد بار دیگر در این مرزوبوم جان بگیرد، و نه استعمار بتواند بر مقدرات این کشور چیره شود.

این مقام قضائی در مورد نقش شهید بهشتی در مبارزه با افکار غرب‌گرای اوایل انقلاب توسط برخی مسئولین منافق در کشور با بیان اینکه شهید بهشتی توانست با آگاه‌سازی ماهیت این جریان را آشکار کند بیان داشت: یکی از تهدیدات و مشکلات در اوایل پیروزی انقلاب، ظهور جریان سازش‌کار بود که تلاش داشت از مواضع انقلابی و اصیل دور شده و به سمت سازش با قدرت‌های سلطه‌گر گام بردارد. نتیجه این سازش، ایجاد فرصت‌های لازم برای قدرت‌یابی مجدد قدرت‌های استعماری در ایران و رسوخ سیاسی استکبار در بدنه نظام بود. به همین منظور، شهید بهشتی بارها در تقریرات، پیام‌ها و سخنرانی‌های خود در مجامع عمومی به نفی جریان‌سازش پرداخت و سعی کرد با توصیف ماهیت این جریان خطرناک، افکار عمومی را نسبت به آن آگاه سازد.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین علت به شهادت رسیدن شهید بهشتی اضافه کرد: باید گفت خوی آمریکایی‌ها این است که همیشه با حذف فیزیکی یاران انقلاب می‌خواهند به‌نظام ضربه بزنند؛ شهدای ترور اوایل انقلاب و حتی بعدها ترور دانشمندان هسته‌ای و علی‌الخصوص شهید قاسم سلیمانی در ادامه همان هدف شوم آنهاست. لازم به توضیح است شهید بهشتی، منافقین را برای تداوم و حیات انقلاب اسلامی خطرناک می‌دانست و به همین دلیل خواستار مقابله با آنها بود. او با افشاگری و سخنرانی‌های روشنگرانه خود، گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران را معرفی می‌کرد و تحلیل‌های درون‌گروهی آنها را برای همگان آشکار می‌ساخت. او کوشید تا چهره واقعی سازمان منافقین را برای همگان عیان کند که سرانجام در پی این آگاه‌سازی‌ها منافقین که توسط آمریکای خبیث اداره می‌شدند و شهید بهشتی را برای ادامه حیات فتنه‌های خود مانع بزرگی می‌دیدند او را به شهادت رساندند.

انتهای خبر/