به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» در دومین روز از ایام‌الله دهه فجر با حضور استاندار آذربایجان غربی در شهرستان خوی اولین کتابخانه خطی شهرستان خوی با بیش از ۱۱۰۰ جلد کتاب خطی گردآوری شده افتتاح شد.

گفتنی است این کتابخانه خطی  یک گنجینه از عمق تمدنی و قدمت حوزه علمیه خوی را می‌رساند و دارای بعضی از کتب خطی علما از مفاخر خوی و شرح مفسر عربی که علامه حسن‌زاده آملی قدیمی‌ترین نسخه برای خواجه نصیرالدین طوسی است.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی در ارائه توضیحی به استاندار آذربایجان غربی در این افتتاحیه گفت: شهرستان خوی اکنون دارای دو حوزه علمیه فعال برادران است که در زمان پهلوی رونق را ازدست‌داده و فقط حوزه نمازی فعال بود؛ اما بعد از انقلاب رشد خود را داشت و اکنون از سطح یک تا سه در خوی موجود است و به نکته مهم دیگری باید اشاره کرد که در حوزه بانوان نیز بعد از انقلاب شهرستان خوی یک حوزه علمیه خواهران که تا سطح سه هست در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: در سه سطح بیش از ۲۰۰ طلبه با اساتید و فضلای والا به شیوه‌های بروز و سنت‌های اصیل آموزش داده می‌شوند.

امام‌جمعه خوی گفت: حوزه علمیه خوی دارای نشریه علمی است که نشست‌های علمی و پژوهشی مکرر برگزار می‌شود و حوزه علمیه خوی  به‌منظور فراهم‌کردن محیط پژوهشی برای اساتید و طلاب عزیز به دنبال راه‌اندازی پژوهش‌سرا هستیم.

قاسم‌خانی در درخواستی از استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: خوی از بعد استادسرا رنج می‌برد  البته نقشه ساختمانی آماده هست و امام در مرحله پیاده‌سازی نیاز به یاری استاندار داریم  تا از اساتید برجسته کشوری هم استفاده کنیم.

این مقام دینی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در استان این است که نتوانسته‌ایم مفاخر خود را معرفی کنیم تصریح کرد: با کشورهای ترکیه و سوریه و آذربایجان در کل آسیای میانه، اشتراک‌های زیادی داریم و اگر بتوانم  نشستی با میزبانی خوی برگزار کنیم باید به مرکزیت علمی و دینی خوی اهمیت بیشتری دهیم تا بیش‌ازپیش دیده شود.

وی  آثار خطی شهرستان خوی را گنجی دانست که باید برای حفظ آن کوشید اظهار داشت: کتابخانه‌ها مجموعه‌های علمی فاخری را دارا هستند که انسان‌های عالم را به علم دیروز و راه‌گشایی برای کشف علم آینده  مسلح می‌کنند و قطعاً کتابخانه نسخ خطی شهرستان خوی نیز نقش مهمی در این مطلب خواهد داشت که علاوه بر فراهم‌کردن محیطی آرم برای مطالعه در خود کتابخانه که خود عامل جذب گردشگران علمی برای خوی و پیشرفت علمی این شهرستان است باید از اساتید فناوری به‌منظور مدرنیزه کردن این کتابخانه نیز جهت دسترسی راحت جویندگان علم در دنیا استفاده شود.

انتهای خبر/