به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آذرباخیش» قاسم جلیل نژاد مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی در آیین بهره‌برداری از طرح ملی فیبر نوری گفت: اولین‌بار در شمال غرب کشور به همت شهرداری خوی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان طرح ملی فیبر نوری در این شهرستان اجرا شد تا رسماً خوی، شهر پیشتاز این طرح نام گیرد.

قاسم جلیل نژاد افزود: با عنایت به برنامه‌ریزی دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر دسترسی ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها تا پایان دولت به شبکه فیبر نوری شهری، شهرداری خوی به‌صورت جدی وارد عمل شده و اجرای ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری با سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیاردتومانی «شرکت صبا نت» و ۷۰ میلیارد مشوق دولتی اجرا شد.

وی ادامه داد: با اجرای طرح ملی فیبر نوری در شهر خوی، اتصال ۶۰ نقطه شهری در ۶ فاز به طول ۲۵ کیلومتر و با مالکیت اختصاصی ۸core  برای شهرداری نیز به سرانجام رسید.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی با بیان اینکه مردم از طعم شیرین فناوری اطلاعات و سرعت بالای اینترنت بهره خواهند برد گفت: شهرداری خوی به‌عنوان اولین شهرداری پیشتاز برای اجرای این طرح بود که تأثیر بسیار زیادی در محقق‌شدن سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر افزایش سرعت اینترنت داشته است.

لازم به ذکر است گسترش ارتباطات راه دور و راحتی انتقال اطلاعات از طریق سیستم‌های انتقال و مخابرات فیبر نوری یکی از پراهمیت‌ترین موارد موردبحث در جهان امروز است. سرعت دقت و تسهیل از مهم‌ترین ویژگی‌های مخابرات فیبر نوری است. یکی از پراهمیت‌ترین موارد استفاده از مخابرات فیبر نوری آسانی انتقال در فرستادن سیگنال‌های حامل اطلاعات دیجیتالی است که قابلیت تقسیم‌بندی در حوزه زمانی را دارا است. این به این معنی است که مخابرات دیجیتال تأمین‌کننده پتانسیل کافی برای استفاده از امکانات مخابره اطلاعات در پکیج‌های کوچک انتقال در حوزه زمانی است.

گفتنی است در ایران در اوایل دهه ۶۰، فعالیت‌های پژوهشی در زمینه فیبر نوری در پژوهشگاه، برپایی مجتمع تولید فیبر نوری در پونک تهران را درپی داشت و در سال ۱۳۶۷، کارخانه تولید فیبر نوری در یزد به بهره برداری رسید. عملاً در سال ۱۳۷۳ تولید فیبر نوری با ظرفیت ۵۰٫۰۰۰ کیلومتر در سال در ایران آغاز شد. فعالیت استفاده از کابل‌های نوری در دیگر شهرهای بزرگ ایران آغاز شد تا در آینده نزدیک از طریق یک شبکه ملی مخابرات نوری به هم بپیوندند. در همان سال ۱۳۶۷ نخستین خط مخابراتی تار نوری بین تهران و کرج به کار افتاد.
اولین پروژه فیبرنوری با اجرای ۷۰۰ کیلومتر کابل با ۱۳ هزار کانال بین چندین مسیر با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال بین سالهای ۶۹ تا ۷۳ انجام شد.

انتهای خبر/