حجت‌الاسلام‌والمسلمین خیرالله شریفی مسئول نماینده ولی‌فقیه در سپاه خوی در گفتگو با خبرنگار «آذرباخیش» با تشریح مؤلفه سرمایه اجتماعی در انقلاب اسلامی اظهار داشت: سرمایه اجتماعی  از سرمایه‌های کلیدی در هر جامعه است و نقش به سزایی در کارآمدی حکومت و تأمین رفاه پایدار دارد؛ چراکه انقلاب‌ها نیازمند مشارکت، آگاهی و اعتمادند و این مهم با به‌کارگیری سرمایه اجتماعی و استفاده بهینه از آن میسر می‌شود.

وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی، حفظ، تقویت و به‌کارگیری آن در تحقق و تداوم آرمان‌های انقلاب به‌ویژه احیای هویت اسلامی، استقلال، عدالت و آزادی تأکید شده است چرا که انقلاب اسلامی ایران برآمده از متن دین اسلام و بر اساس اندیشه‌های نشئت‌گرفته از آن است و باید گفت همهٔ دنیا می‌دانند انقلاب اسلامی درعین‌حال که برخی از مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی قبل از انقلاب را کم‌رنگ کرد، به بازتولید نوعی سرمایه اجتماعی جدید انجامید که مبتنی بر ارکان معرفتی و اجتماعی مردم‏سالاری دینی است.

حجت‌الاسلام شریفی افزود: درحالی‌که بیشتر انقلاب‌های معاصر در دنیا با رویکرد مادی و دنیوی به وقوع پیوست، انقلاب اسلامی ایران بر مبنای یک اندیشه و فلسفهٔ نو دربارهٔ جامعه و دولت و دیدگاهی جدید نسبت به انسان شکل گرفت که پیام‌آور بروز و ظهور یک تمدن نوین بود و در زمانی که برداشت‌ها از سرمایهٔ اجتماعی باتوجه‌به تمدن غربی و مبتنی بر مادیات بود، انقلاب اسلامی نمونهٔ نوینی از سرمایهٔ اجتماعی مبتنی بر ایمان و اعتقاد دینی و نه منافع و عقل مادی را به منصهٔ ظهور رسانید.

این مقام دینی با بیان اینکه اعتماد مؤثرترین عامل در ایجاد همدلی و مشارکت عمومی است گفت: اعتماد در روابط متقابل اجتماعی و اتصال مردم و حکومت به یکدیگر مهم‌ترین مؤلفه است. تودهٔ مردم در صورت وجود اعتماد، مسئولانه به صحنه می‌آیند و برای پیشرفت کشور و ناکام گذاردن دشمنان فداکاری می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه خوی با بیان دستاوردهای نظام از همان اوایل استقرار حکومت یادآور شد: انقلاب اسلامی در حالی وارد گام دوم شده و توانسته دستاوردهای مهمی را کسب کند که در گام اول حیات خود با انواع و اقسام موانع داخلی و خارجی از تجزیه‌طلبی، ترور رهبران انقلاب و نیروهای انقلابی، جنگ، تحریم و… روبرو بوده است.

وی ادامه داد: انقلاب، ایران را که در یک مسیر تضعیف، تجزیه و تحقیرهای تاریخی روبه‌رو بود، رهانید و با تغییر رویکردهای گذشته در شرایط و مسیری قرارداد که هر جامعه و نظام سیاسی که به پیشرفت تمایل دارد، در پی تحقق و دست‌یافتن به آنهاست.

حجت‌الاسلام شریفی افزود: استقلال سیاسی و نفی تسلط قدرت‌های خارجی بر ایران، امنیت، عدالت، آزادی‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصاد پیشرفته  پنج ارزش مهم در آرمان‌های انقلاب اسلامی است و همچنین استوار بودن حکومت بر پایه مردم‌سالاری دینی از مهم‌ترین مؤلفه مشروعیت و قدرت جهانی نظام محسوب می‌شود.

وی با تشریح و مقایسه استقلال سیاسی در قبل و بعد از انقلاب اظهار داشت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (از ابتدای قاجار)، کشور ایران کمتر مفهوم واقعی استقلال سیاسی را درک می‌کرد و عمدتاً به قدرت‌های استکباری خارجی مخصوصاً انگلیس و بعد هم آمریکا وابسته بود و به دلیل ضعف بنیان‌های قدرت و در مقاطعی، به‌ویژه در دوره پهلوی دوم به دلیل ماهیت دست‌نشانده دولت، تنها راه حفظ و استمرار حاکمیت در اتکا به بیگانه تلقی می‌شد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه خوی در پایان گفت: اینکه امروز جمهوری اسلامی از حیث استقلال سیاسی و امنیت در چه جایگاهی قرار دارد، موضوعی کاملاً آشکار است و مردم به چشم خویش مشاهده می‌کنند که همه تصمیمات کشور، بدون ملاحظه قدرت‌های خارجی، در درون کشور اتخاذ می‌شود و قدرت‌های دیگر هیچ نقشی در تصمیمات کوچک و کلان کشور ندارند.

انتهای خبر/