حجت‌الاسلام عباسعلی امامی رئیس دادگستری شهرستان خوی در گفت‌وگو با خبرنگار آذرباخیش ضمن تشریح برنامه‌های اجرایی هفته گرامیداشت قوه قضائیه، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اجرایی در هفته قوه قضائیه، ثبت‌نام رایگان در سامانه ثنا است، به‌طورکلی هدف از راه‌اندازی این سامانه، جلوگیری از اتلاف وقت برای افرادی که امور قضایی دارند و پیشگیری از به‌وجودآمدن مشکلات احتمالی در روند ابلاغیه‌های قضایی است.

امامی با اشاره به آمار و ارقام پرونده‌های ورودی و مختومه شده طی یک سال گذشته در دادگستری شهرستان خوی، گفت: ما در طول سال گذشته ۹۰ هزار و ۳۰۰ مورد پرونده ورودی به دستگاه قضایی داشتیم که ۸۹ هزار و ۹۰ مورد از پرونده‌ها پس از اتمام تشریفات دادرسی، منتج به مختومه شده‌اند.

وی از کاهش ۱۳ درصدی ورودی پرونده‌ها نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: ما با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی (ریش‌سفیدان، متنفذان، امامان جماعت، روحانیون و…) که آحاد مردم از آنان حرف‌شنوی داشتند، توانستیم ضمن آگاهی‌بخشی به افکار عمومی در بحث مباحث حقوقی و کیفری، تأثیرات قابل‌توجهی را در کاهش میزان پرونده‌های ورودی به سیستم قضایی مشاهده نماییم.

رئیس دادگستری شهرستان خوی با اشاره به ورود خسارات جبران‌ناپذیر اقتصادی حاصل از فعالیت مردم در سایت‌ها و شرکت‌های پانزی، خاطرنشان کرد: سرمنشأ بخش قابل‌توجهی از پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی در سال گذشته فعالیت مردم در سایت‌های کلاهبرداری پانزی (تیمون و گوچپین) بود که متأسفانه باوجود هشدارهای اعلام شده از سوی ما، مردم با بی‌توجهی به هشدارهای دلسوزانه، اصرار به فعالیت سرمایه‌گذاری در چنین سایت‌ها و نرم‌افزارهایی را داشتند.

وی ضمن توصیه به مردم جهت سرمایه‌گذاری در مبادی مجوزدار و دارای صلاحیت، تصریح کرد: متأسفانه متلاشی‌شدن کانون گرم خانواده‌ها، افزایش آمار طلاق و برخی از معضلات اجتماعی دیگر، حاصل فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری عموم مردم بدون استعلام و اطلاع دقیق از کم‌وکیف فعالیت شرکت‌ها و نرم‌افزارهای پانزی بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه دستگاه عدلیه در مواجهه با حوادث ناگوار حادث شده طی مدت یک سال گذشته کارنامه قابل‌قبولی دارد، گفت: در بحث زلزله شهرستان خوی و اغتشاشات سال ۱۴۰۱، با درایت، هوشمندی و اهتمام مجموعه اعضای شورای تأمین و دستگاه قضایی شهرستان خوی و به‌واسطه نظارت‌های مستمر در جامعه، از برخی رُخ دادهای دلخراش پیشگیری به عمل آمد.

حجت‌الاسلام عباسعلی امامی در پایان گفت: درشهرستان خوی افزایش ۱۲ درصدی آمار طلاق در مقایسه با سال گذشته را داریم که طی بررسی‌های به‌عمل‌آمده مؤید آن است که فضای مجازی در بروز مشکلات خانوادگی و تشکیل پرونده‌های طلاق بیشترین سهم را داشته و پدیده‌هایی همچون اعتیاد و مشکلات اقتصادی و معیشتی از دلایل دیگر جدایی‌های زن و شوهر از یکدیگر هستند.

انتهای خبر/